טורטיה מקמח כוסמת (טבעוני ללא גלוטן) - בלוג Wheat Out - עולם שלם ללא גלוטן דביר בר

טורטיה מקמח כוסמת (טבעוני ללא גלוטן)

כשצליאקי וטבעונית נפגשים אז מתקבלת מנה טעימה, מזינה וקלה להכנה. שמח לארח בבלוג את אורי שביט, מלכת הטבעונים בישראל ויחד הכנו טורטיה מקמח כוסמת (טבעוני ללא גלוטן)

שניה לפני שמתחילים להכין טורטיה מקמח כוסמת (טבעוני ללא גלוטן): את אורי שביט אני מכיר כבר למעלה מעשור, עוד טרם הפכה לגורו הקהילה הטבעונית בישראל. באותם ימים, אני הייתי דובר חברת ״ענני תקשורת״ וחלק מהצוות שהקים וליווה את ערוץ האוכל ואורי הייתה אז חלק ממערכת מגזין ״על השולחן״ והיחסים היו קולגיאלים קורקטים אבל לא מעבר.

כשאורי הפכה טבעונית, לפני כשמונה שנים, התבוננתי מהצד, כמו רבים אחרים, על המהפך שעשתה שעבורי היו לו שלושה חלקים: טבעונות מתוך חמלה על בעלי החיים, טבעונות מתוך בחירה תזונתית אבל גם טבעונות שאינה מטיפה באופן אגרסיבי בפני אלו שאינם כאלה, אלא טבעונות מסבירה, מכילה ומחבקת. אני יכול לשתף כי בזכות אורי, מיקי חיימוביץ׳ ואחרים, גם אני הפחתתי את צריכת הבשר שאני צורך וכבר למעלה משש שנים שאיני שותה חלב מן החי ולכך סחפתי גם את בעלי. 

כבר תקופה ארוכה שאורי ואני זוממים על מפגש קולינרי משותף ואני שמח שזה קורה.

אורי עבורי היא יותר מחברה. אמרתי לה את זה גם בפניה וגם בפורומים אחרים, היא השראה לאלו שמובילים אג׳נדה באמצעות הקולינריה ולהיפך ובדומה מאד לטבעונות, שעדיין יש בורות, חוסר הבנה וידע ולא פעם חוסר במנות במסעדות, כך גם בעולמות ה׳ללא גלוטן׳ ולכן המסע שלי, שהחל לפני כשנתיים, נשען לא מעט על המסע שעברה אורי כשהחלה את דרכה הטבעונית ומלאת ההשראה.

אז שנתחיל לבשל?

אורי שביט ודביר בר. צילום: סלפי
אורי שביט ודביר בר. צילום: סלפי

דבר אחרון לפני שמתחילים בהכנת טורטיה מקמח כוסמת (ללא גלוטן וטבעוני), אציין שהמפגש הטבעוני וללא הגלוטן שלי עם אורי הוא חלק מסדרת מפגשים במסגרתם אני נפגש עם בשלנים / בלוגרים / שפים ויחד אנחנו מכינים מנות ללא גלוטן שהן זהות לגרסה עם הגלוטן.

בין המפגשים שהיו בעבר ישנו המפגש עם סיגלוגה (עוגת מספרים)אסי רוזיצנר (פאי פקאן)אלון שבו (פחזניות ללא גלוטן)שאול בן אדרת (קובה סלק), רותם ליברזון (קובה מטוגנת) ועוד רבים.

אז מתחילים: 

רוב אלו שיתקלו במילה כוסמת, עלולים לעקם את פרצופם נוכח הריח הכה חזק ומוכר של הכוסמת החומה והרגילה שנפוצה יותר אצל מבוגרים וקשישים ויוצאי מדינות מזרח אירופה. לא בה עסקינן הפעם. הטורטיות שבמתכון שלפניכם, עשויות מכוסמת ירוקה שהיא עדינה מאד גם בטעמה וגם בריחה.

הכוסמת הירוקה, מעבר להיותה ללא גלוטן, עשירה בחלבון מלא, בברזל, אבץ וסלניום. לכוסמת מייחסים סגולות כמו הורדת לחץ הדם, הורדת הכולסטרול בדם, הפחתה בהיווצרות אבני מרה וירידה במשקל.

מתכון ל-4-8 טורטיות (תלוי בגודל המחבת שלכם):

המצרכים:

2 כוסות כוסמת ירוקה שהושרתה במים לילה לפני.

חצי כפית מלח.

כוס ורבע מים קרים.

למלית עבור הטורטיה:

חבילת טופו (עדיף של תנובה).

150 מ״ל מי קוקוס או קרם קוקוס.

כפית גדושה של מחית קארי ירוקה טבעונית וללא גלוטן.

כף רוטב סויה ללא גלוטן.

כפית שמן שומשום.

1 ס״מ ג׳ינג׳ר קצוץ דק מאד.

1 שן שום כתושה.

חצי בצל בינוני חתוך לפרוסות דקות.

100 גרם אננס (אפשר מקופסה ואפשר טרי).

4 עלי חסה גדולים וקריספים (חסה רומית).

חצי פלפל צ׳ילי אדום פרוס לפרוסות דקות.

3 כפות סירופ מייפל.

2 כפות תירס מקופסה או טרי.

3 גבעולי בצל ירוק.

חצי כוס עלי כוסברה טריה.

למתכון השבועי המומלץ הבא לחצו כאן >>>

טורטיה ללא גלוטן
כוסמת ירוקה. צילום: אורי שביט
מרכיבים טורטיה מכוסמת ירוקה. צילום: אורי שביט
מרכיבים טורטיה מכוסמת ירוקה. צילום: אורי שביט
טורטיה ללא גלוטן
דביר מרכיב טורטיה מכוסמת. צילום: אורי שביט

אופן ההכנה:

בלילה שלפני הגשת הטורטיות עם המלית שכאן במתכון, יש לבצע שתי פעולות: האחת, להעביר את הכוסמת הירוקה לקערה ולכסות אותה במים כמה ס״מ מעל לגובה הכוסמת. הפעולה השניה, בקערה נפרדת, נשים את השום הכתוש, הג׳ינג׳ר הקצוץ, את מחית הקארי, שמן השומשום, הסויה וקרם הקוקוס ונערבב היטב. נחתוך את הטופו לקוביות בגודל 1 ס״מ ונניח אותן בקערה ובה המרינדה ונעשה לטופו מסאז׳ קליל כך שכל המרינדה תעטוף אותו היטב. נכסה את הקערה בניילון נצמד ונניח במקרר ללילה.

כשעה לפני הגשת הטורטיות, יש לסנן היטב את הכוסמת הירוקה המושרית. לאחר הסינון, נטחן את הכוסמת יחד עם המים הקרים והמלח במטחנה טובה המסוגלת להביא את השניים עד למרקם של נוזל אחיד (אני משתמש בויטמיקס אבל כל מטחנה טובה תהיה נהדרת).

ו…זהו! בלילת הטורטיה מכוסמת ירוקה שלנו מוכנה. רגע לפני שנטגן אותה, נניח את הבלילה למנוחה בטמפרטורת החדר למשך כחצי שעה.

בזמן שבלילת הטורטיה נחה, נוציא מהמקרר את הטופו במרינדה ונסנן את הטופו משאר המרינדה אך נשמור בצד את המרינדה עצמה. נחמם מחבת על להבה גבוהה עם 2 כפות שמן זית ונטגן לפי סדר את הבאים: חצי בצל חתוך לרצועות עד להזהבה קלה, את פרוסות הצ׳ילי וכעבור דקה מהוספתן, נוסיף למחבת את קוביות הטופו ונטגן במשך עשר דקות תוך שאנו מוסיפים לטיגון כ-5 כפות מהמרינדה עצמה.

קוביות הטופו מוכנות כשהן מתחילות לקבל חריכה מכל הצדדים אך אין להשחים אותן יתר על המידה במטרה לשמור על מרקמו העדין והנעים של הטופו. כשהטופו רק מתחיל לקבל צבע, אבל עדיין לא מוכן לגמרי, נוסיף כמחצית מכמות האננס ונמשיך בפעולת הטיגון.

לאחר שהטופו מוכן, מסירים את המחבת מהאש ומעבירים את הטופו, הבצל, האננס והצ׳ילי לקערית למנוחה קצרה בזמן שנטגן את הטורטיות.

למתכון השבועי המומלץ לחצו כאן >>>

 

טורטיה מקמח כוסמת (טבעוני ללא גלוטן)
טאקו מכוסמת ירוקה ללא גלוטן. צילום: אורי שביט
טורטיה מקמח כוסמת (טבעוני ללא גלוטן)
טאקו מכוסמת ירוקה ללא גלוטן. צילום: אורי שביט

כעת, אחרי שהמלית לטורטיה מוכנה, נחמם מחבת טפלון איכותית (נון סטיק) על אש גבוהה וכשזו חמה, נמזוג ככף מצקת למחבת לטיגון ללא שמן. בעזרת הטיה זריזה של המחבת לכל הצדדים, נוודא שהבלילה מכסה את כל פני שטח המחבת באופן שווה.

כעבור כ-2 דקות, יופיעו בועות בטורטיה שלנו וגם נבחין כי שולי הטורטיה מתנתקים לאט לאט מהמחבת ומקבלים מעין קימור קל ביותר כלפי מעלה עד שכל הצד התחתון ניתק בקלות. זה השלב להפוך את הטורטיה בעזרת מרית לצידה השני ולטגן אותה למשך דקה נוספת. הטורטיה אמורה לקבל צריבה קלה ביותר ואינה אמורה לשנות את צבעה.

כעבור דקה, נסיר את הטורטיה מהמחבת אל צלחת ונחזור על הפעולה עם המחבת ועם יתרת נוזל בלילת הכוסמת הירוקה עד לקבלת 4 טורטיות מהממות. אפשר (כמו כאן בתמונות) גם לייצר טאקו קטנים יותר על ידי שימוש בפחות בלילה על מעט משטח הפנים של המחבת (או בשימוש בקורצן בגודל טאקו'ס קטנים).

השלב האחרון הוא גם השלב הכייפי והוא שלב הרכבת הטורטיה ופה אתם לגמרי יכולים להתפרע, כל אחד לפי טעמו. המלית שלי היא בגדר המלצה בלבד ונשענת על הטעמים שאני אוהב אישית:

הניחו טורטיה אחת על צלחת ובמרכזה מרחו כפית של סירופ מייפל באופן שווה. על המייפל, הניחו עלה חסה רומית קריספית ועליה, הניחו כ-2 כפות מהטופו המוקפץ, עלי בצל ירוק, כוסברה קצוצה, בצל טרי למי שאוהב, כף גרעיני תירס מבושלים ואת יתרת כמות האננס הטרי וגלגלו את הטורטיה מקצה לקצה כך שהיא תעטוף את כל המלית. ניתן גם לגלגל אותה בצורת ״מעטפה״. גלגלו את הרבע התחתון של הטורטיה כלפי מעלה ואז הכניסו את ״כנפי״ הטורטיה משני הצדדים פנימה באופן כזה שיצור סוג של סגירת מעטפת למלית. ניתן למזוג בעדינות כפית נוספת של מייפל מעל לכל הטורטיה שלנו.

בתיאבון!

המשך הפוסט ובה ההצעה של אורי להגשת הטורטיות – בפסקה הבאה

אורי שביט. מאחורי הקלעים של צילומי הפוסט. צילום: דביר בר
אורי שביט. מאחורי הקלעים של צילומי הפוסט. צילום: דביר בר

אורי בחרה להגיש את הטורטיה שלה במילוי מקסיקני טעים בטירוף של שעועית שחורה, אורז, פלפלים צבעונים, ליים ועוד כמה דברים טובים. לגרסה של אורי למלית הטורטיה מכוסמת ירוקה – לחצו כאן!

הכנתם טורטיה מקמח כוסמת (טבעוני ללא גלוטן) מהמתכון שכאן בבלוג? תייגו אותי ואת אורי בפוסטים שלכם בפייסבוק ובאינסטגרם שנראה ונוכל לפרגן לכם בחזרה!

טורטיה טבעונית ללא גלוטן
הטורטיה של אורי שביט. צילום: דביר בר
טורטיה טבעונית ללא גלוטן
רגע לפני קיפול הטורטיה של אורי. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

מסעדות ללא גלוטן בברצלונה. צילום: יח״צ
המלצות חו״ל

ברצלונה ללא גלוטן

טסים לספרד? קבלו את רשימת מסעדות ללא גלוטן בברצלונה, ושתהיה טיסה נעימה. ברצלונה ללא גלוטן

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. ישראל

    נראה מדהים

    1. Avatar photo
      דביר בר

      המון תודה ישראל!

  2. איילת דבי

    הי, נראה טעים מאד! לא מצאתי במתכון איפה משתלב האננס…?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי איילת, את האננס אני משלב גם מעט בשלב המוקפץ עם הטופו (כ-2 כפות מהאננס) וגם עוד כ-2 כפות בשלב בניית הטורטיה והנחת התוספות בתוכה. אחדד את העניין הזה בבלוג, תודה על המשוב!

  3. הילה וייס

    נראה מתכון מדהים רק למה המלצה על טופו של תנובה ?
    יש כל כך הרבה סוגי טופו בשוק שהם עשויים במפעלים קטנים טופו קדיתא לדוגמה שאין שני לו בארצנו הקטנה,לדעתי.שהוא גם טעים וגם בריא יותר (ללא חומרים משמרים וכל שאר התוספים לחיי מדף ארוכים יותר.
    וגם ככה מפרנסים משפחה קטנה ונחמדה ולא מעצמה סינית ,תעשייתית.

    1. Avatar photo
      דביר בר

      אפשר להשתמש בכל טופו שרוצים

  4. גל

    היי
    אפשר להקפיא את הטורטיה?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      לא ממליץ. היא גם תתפרק וגם תאבד מערכה התזונתי

  5. שלומית

    מה הכמות המומלצת לקמח כוסמת טחון?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי שלומית, לערבב עם מים עד שתהיה בלילה סמיכה של פנקייק, חשוב לציין שהתוצאה עם כוסמת ירוקה בצורה הרגילה (לא קמח) טובה ומזינה יותר מהקמח

  6. זוהרה

    הי שאלה..
    אפשר להשתמש בקמח כוסמת ירוקה?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      כן, זה מוצר קצת יותר מעובד אבל נהדר גם כן פשוט לדלג על חלק ההשריה ופשוט לדלל עם מעט מים עד לקבלת מרקם קרמי (לא דליל מדי)

  7. מאי אוברמן

    בכמה קמח כוסמת צריך להשתמש אם אין כוסמת טרייה? ראיתי את התגובות הקודמות בנושא, אך לא כתובה כמות.
    תודה רבה

    1. Avatar photo
      דביר בר

      אין לי עדיין כמויות מדויקות אבל בשילוב עם מים וכף שמן ומעט מלח, צריכה להתקשר בלילה דלילה ליצירת הקרפ

כתיבת תגובה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן