מוקפץ ללא גלוטן - בלוג Wheat Out - עולם שלם ללא גלוטן דביר בר

מוקפץ ללא גלוטן

למוקפץ יצא קצת שם של מנה שלא בהכרח מתקשרת לבריאות. העניין הוא שמדובר בהיפך הגמור. היא קלה להכנה, בריאה (בזכות אורז בסמטי מלא) ומזינה. כך תכינו בבית מוקפץ ללא גלוטן

רגע לפני שנצלול למתכון עבור מוקפץ ללא גלוטן אני חייב לשתף בסיפור שהשאיר אצלי חותם בכל הקשור לאורז: לפני כעשר שנים, השתתפתי בארוחה שהכינה רותי (רותיארד) שקד, ילידת תאילנד וכיום השפית של מסעדת ״סקון נקון״ התאילנדית בראשון לציון.

הארוחה התקיימה בביתם של רותי ובעלה דני שקד ובין שלל המטעמים שהכינה רותי, היתה כמו בכל ארוחה תאילנדית, קערת אורז גדולה שרותי הכינה. אלא שאת קערת האורז, בניגוד לשאר המנות, רותי לא הניחה במרכז השולחן אלא מזגה ממנו כשתי כפות לכל סועד ומי שחפץ בתוספת, ביקש מרותי.

בשלב מסוים בארוחה שאלתי את רותי מדוע היא לא מניחה את קערת האורז במרכז השולחן כמו את שאר המנות שהכינה ואז היא סיפרה לי כי גדלה בכפר סקון נקון למשפחה שגידלה אורז מבוקר ועד לילה וכי לאורז, משמעויות נרחבות עבורה ועבור משפחתה, כלכלית, תרבותית, מסורתית וכי אנו, הישראלים, רגילים לקחת יותר אורז ממה שאנחנו מסוגלים לאכול ולזרוק את השאריות והיא לא מסוגלת לראות זאת ומכאן שהיא מוזגת בעצמה כמות קטנה של אורז ולאחריה היא מוזגת עוד לפי בקשה. מאז אותה הארוחה, למדתי להעריך הרבה יותר את גרגירי האורז ולייחס להם הרבה יותר כבוד והערכה ממה שנהגתי קודם לכן.

שנתחיל במתכון עבור מוקפץ ללא גלוטן?

מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר
עלי חסה ממולאות מוקפץ. צילום: דביר בר
עלי חסה ממולאות מוקפץ. צילום: דביר בר

מילה אחרונה לפני שנתחיל במתכון על עצם הבחירה בשימוש באורז בסמטי מלא למתכון: האורז הבסמטי עשיר בסיבים תזונתיים, דל שומן והיותו מלא, הופכת אותו למקור טוב למגנזיום, ויטמין B6 ונמצא יעיל נגד סכרת, מחלות לב ומסייע בהורדת כולסטרול בגוף. הבסמטי המלא של סוגת גם טעים ממש ואיכותי ואפילו אוחז בתו הירוק של משרד הבריאות שזה תמיד טוב.

המצרכים עבור 10 מנות של מוקפץ ללא גלוטן:

להכנת האורז

כוס אורז בסמטי מלא סוגת (177 גרם לחובבי השקילות).

3 כוסות מים.

כפית מלח.

לרוטב

2 כפות סילאן.

2 כפות שמן שומשום.

1 כף רוטב סרירצ׳ה (חריף, לא חובה).

4 כפות רוטב סויה ללא גלוטן.

6 כפות מים.

המצרכים להקפצה

2 גזרים בינוניים, קלופים וחתוכים לרצועות דקות (מקלונים).

בצל אחד גדול מקולף, חתוך לשניים ולרצועות דקות.

גמבה / פלפל אחד שלם גדול חתוך לרצועות דקות (מקלונים).

2 ס״מ של שורש ג׳ינג׳ר קלוף וחתוך למקלונים דקים.

2 שיני שום קלופות וקצוצות גס.

60 גרם צנוברים קלויים קלות במחבת חם.

100 גרם רצועות טופו (לא חובה).

כוס גרעיני תירס מבושלים.

חופן של עלי כוסברה טריים.

כפית מלח.

5 כפות שמן זית איכותי.

להגשה:

חסה רומית או חסה עגולה קריספית במיוחד

אורז בסמטי מלא. טעים בריא ומזין. צילום: דביר בר
אורז בסמטי מלא. טעים בריא ומזין. צילום: דביר בר
המצרכים למוקפץ. צילום: דביר בר
המצרכים למוקפץ. צילום: דביר בר

הוראות ההכנה עבור מוקפץ ללאן גלוטן:

בשלב הראשון, הכינו את האורז הבסמטי המלא. בסיר בינוני, הרתיחו 3 כוסות מים. כשהמים רותחים, שפכו לתוכם כוס אורז בסמטי מלא. אין צורך להשרות את האורז מבעוד מועד. הביאו את המים לרתיחה פעם נוספת, הפעם כשהאורז בתוכם והוסיפו כפית מלח.

בשלו את האורז הבסמטי המלא על אש נמוכה ומכוסה במכסה במשך 25-30 דקות. בניגוד לאורז לבן רגיל, המבושל בפי 2 מים מכמות האורז, האורז הבסמטי המלא לא יספח את כל כמות המים ולכן תשימו לב כי לאחר זמן הבישול שציינתי, ישארו מים לא מעטים בסיר. יש לסנן את האורז מכל המים, להחזירו לסיר (או לקערה אחרת) ולכסות אותו ל-2-3 דקות נוספות. הניחו לאורז להצטנן לחלוטין.

לשלב הכנת הרוטב:

בקערה, אחדו את כל רכיבי הרוטב וערבבו היטב בעזרת מטרפה או מזלג. טעמו את הרוטב ותקנו טעמים לפי טעמכם האישי. ניתן להוריד או להוסיף לרוטב מרכיבים נוספים אולם זכרו: הדבר המאפיין רטבים לתבשילים מן המזרח הוא שילוב של ארבעה: חמוץ, מתוק, מלוח, חריף

וכעת לשלב הכנת המוקפץ עצמו: במחבת ווק גדולה (או במחבת רגילה רחבה מאד), שפכו את שמן הזית והלהיטו את המחבת. כשהמחבת חמה מאד, נתחיל להקפיץ, לטגן ולאדות את המרכיבים לפי הסדר הבא: נתחיל בבצל, במקלוני הגזרים הדקיקים ובמקלוני הגמבה הדקיקים.

הוסיפו בשלב הזה את קערת הרטבים אל הווק / המחבת וערבבו היטב את הירקות ברוטב כך שהרטבים יעטפו היטב את הירקות.

המשיכו להקפיץ את הירקות. לאלה ייקח סדר גודל של 10 עד 15 דקות עד שיתרככו. יש לערבב בעזרת כף מעץ או סיליקון בכל זמן הטיגון / ההקפצה. נרצה להביא את הרכיבים למצב שבו הם מתרככים.

 

מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר

כשהירקות מתרככים (אבל לא יותר מדי, אתם לא תרצו לאכול מוקפץ שהירקות בו מסמורטטים לחלוטין), הוסיפו את שאר המרכיבים (למעט הכוסברה) למחבת (האורז הבסמטי המלא המצונן, התירס, הטופו, המלח, הצנוברים, השום והג׳ינג׳ר.

ערבבו את כל המרכיבים יחדיו. בשלב הזה, אני אישית אוהב לתת עוד טאץ׳ קטן של שמן שומשום (כף) ושל רוטב סויה (2 כפות) ולהמשיך לערבב היטב את כל המרכיבים יחד במשך שלוש דקות. 

זהו, המוקפץ שלכם מוכן. אפשר כמובן להניח את כל הכמות בקערה רחבה ולהגיש אותו עם עלי כוסברה שטופים מפוזרים מעל אבל ההצעה שלי: העזרו בחסה רומית פריכה או בראש חסה עגולה וקריספית, פרקו את העלים שלה אחד אחד ובכל עלה חסה, הניחו כמות מהמוקפץ עבור מנה אישית והגישו על צלחת לאורחים. 

השימוש בחסה הוא לא רק יפה להגשה אלא ייתן לכל הסיפור עוד קריספיות בכל ביס.

בתיאבון!

הכנתם מוקפץ ללא גלוטן מהמתכון הזה? צלמו ושלחו לי לאינסטגרם או לפייסבוק על מנת שאוכל לראות, לתייג אתכם ולפרגן בחזרה!

  • המתכון בשיתוף סוגת.

 

מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר
טעים בטירוף. מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר
טעים בטירוף. מוקפץ ללא גלוטן. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

מסעדות ללא גלוטן בברצלונה. צילום: יח״צ
המלצות חו״ל

ברצלונה ללא גלוטן

טסים לספרד? קבלו את רשימת מסעדות ללא גלוטן בברצלונה, ושתהיה טיסה נעימה. ברצלונה ללא גלוטן

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. איילה

    האם אפשר להכין עם אורז רגיל ?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      לא הייתי מכין עם אורז פרסי למשל מאחר ומדובר באורז מאד עמילני שידבק למחבת / לווק. בהחלט אבל אפשר להכין עם אורז בסמטי רגיל (לא מלא)

כתיבת תגובה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן