מגולגלות ללא גלוטן (מעמולים) - בלוג Wheat Out - עולם שלם ללא גלוטן דביר בר

מגולגלות ללא גלוטן (מעמולים)

מגולגות ללא גלוטן, או בשמן המקורי, מעמולים, הן אחת העוגיות הכי טעימות, פריכות וממכרות. דביר בר מסביר כיצד להכין שלב אחר שלב

צליאקים רבים מעולם לא טעמו עוגיות מגולגלות ללא גלוטן (מעמולים) אולם מדובר בעוגיות ממכרות במיוחד אז תתכוננו להכפיל כמויות למתכון שיפורט כאן בהמשך.

אבל רגע לפני, אספר כי פירוש המילה ״מעמול״ מערבית היא ״עשוי״ ואת העוגיות האלה נהוג להגיש בעיקר בפורים, בראש השנה ובחנוכה אבל הן כבר מזמן הפכו ללהיט גם בחגים ומועדים אחרים ובתכל׳ס? בכל יום בשנה. במקור אגב, מכינים את העוגיות הללו מוסלמים ונוצרים כאשר בבצק משולבת גם סולת אך בגרסה היהודית, משתמשים רק בקמח לבן לבצק הפריך.

שנתחיל להכין מגולגות ללא גלוטן (מעמולים)?

מגולגות ללא גלוטן (מעמולים). צילום: דביר בר
מגולגות ללא גלוטן (מעמולים). צילום: דביר בר
הכי טעימות בעולם. צילום: דביר בר

המצרכים עבור 22 מגולגלות ללא גלוטן (מעמולים):

לבצק הפריך:
250 גרם קמח רב תכליתי ללא גלוטן (השתמשתי במולינו ירוק הפעם) שהם כ-2 כוסות מידה (ועוד 50 גרם לקימוח משטח העבודה)
 
* אני מקבל המון הודעות האם ניתן לעשות את המתכון עם קמח אחר (כנראה שעם חלק מהקמחים כן, אבל לא ניסיתי ולכן לא אמליץ על משהו שלא נוסה על ידי)
 
150 גרם חמאה קרה.
 
ביצה אחת.
 
70 גרם סוכר (כשליש כוס).
 
1 כף סילאן ללא גלוטן (לא חובה).
 
1 כפית תמצית וניל.
 
למלית:
כ-150 גרם ממרח תמרים בטמפרטורת החדר ורכה למריחה (או כל ממרח אחר שאוהבים וכן, אפשר ממרח שוקולד, ממרח חלבה וכו׳).
 
כ-100 גרם אגוזי מלך קצוצים (לא חובה) או כל אגוז אחר שאוהבים בעוגיות.
 
להגשה:
מעט אבקת סוכר ללא גלוטן מנופה.
 
כך תדעו שהעוגיה מוכנה: צבע חום בתחתית. צילום: דביר בר
כך תדעו שהעוגיה מוכנה: צבע חום בתחתית. צילום: דביר בר
אפיה בשני שלבים. אפיה על הצד. צילום: דביר בר
אפיה בשני שלבים. אפיה על הצד. צילום: דביר בר

למעבד מזון / מיקסר (וכן, לגמרי אפשר גם בקערה ללא כל מכשיר חשמלי), הכניסו את הסוכר והחמאה והפעילו את מעבד המזון בפולסים או לזמן קצר (בהתאם למכשיר שבחרתם) ועל מהירות בינונית עד נמוכה על מנת לאחד בין החמאה לסוכר עד קבלת מעין קרם קריר אחיד.

כעת, הוסיפו את תמצית הוניל, כף הסילאן והביצה והמשיכו לערבב כך שגם אלו יטמעו היטב בתערובת הדביקה.

בשלב השלישי, הוסיפו את הקמח ללא הגלוטן וערבבו כדקה (מומלץ לא לערבב יתר על המידה) עד לקבלת בצק פריך, רק למגע ונח לעבודה. אם הבצק נראה לכם דביק יתר על המידה, הוסיפו כפות בודדות של קמח והמשיכו לעבד את הבצק עד לקבלת מרקם אחיד, גמיש ונח.

את הבצק, עטפו בניילון נצמד, שטחו אותו לצורך מלבן ככל הניתן והניחו במקרר למשך שעה (ולא יותר מ-24 שעות).

כעבור שעה, הפעילו תנור לחום של 180 מעלות.

קמחו היטב משטח עבודה (אני אישית אוהב לעבוד ישר על נייר אפיה שאותו קל להעביר לאחר מכן לתבנית האפיה).

הוציאו את הבצק מהמקרר וחתכו אותו לשניים. את החצי שאיתו אתם לא מתחילים את פעולת הרידוד, החזירו עטוף בניילון הנצמד למקרר עד שיגיע תורו כך שישמר קר.

הניחו את מחצית הבצק שהוצאתם מקירור על משטח העבודה המקומח היטב, וקמחו גם את הבצק היטב. קמחו גם מערוך והתחילו לרדד את הבצק לצורת מלבן. שימו לב: כמעט אחרי כל פעולה של המערוך, תצטרכו לקמח שוב את הבצק על מנת שזה לא ידבק לא למשטח העבודה ולא למערוך. אל תתקמצנו בקמח, זה לא הזמן, אבל מצד שני, שגם לא ייצא מצב שאתם מרגישים בתחנת קמח…

כאשר תקבלו משטח בצורת מלבן פחות או יותר בעובי של כ-4-5 מ״מ, חתכו את הקצוות בעזרת גלגלת פיצה או סכין כך שיהיו יחסית ישרים.

על מלבן הבצק המקומח היטב, התחילו למרוח מלית תמרים בכמות שאתם אוהבים. אפשר למרוח על כל המלבן, אפשר למרוח רק על חצי ממנו. על גבי שכבת ממרח התמרים, פזרו אגוזי מלך קצוצים בכמות שאתם אוהבים.

לאט לאט, התחילו לגלגל את הבצק המקומח גם מלמטה בצורת רולדה עד לסופה. אם נשאר לכם קצה של בצק ללא מלית תמרים, חתכו אותה בעדינות. 

כעת, בעזרת סכין חד, חתכו עוגיות מהרולדה כך שבכל כ1.5 ס״מ, תבצעו חתך עמוק עד לסוף הרולדה.

העבירו את נייר האפיה אל תבנית האפיה.

חזרו על כל סדר הפעולות גם עם מחצית הבצק השניה שהשארתם לקירור במקרר. העבירו גם את הרולדה החתוכה השניה אל תבנית האפיה כך ששתי הרולדות יהיו זו לצד זו באותה התבנית.

הכניסו את תבנית האפיה לתנור למשך 15 דקות עד שתתחילו לראות הזהבה קלה ביותר של העוגיות. חשוב: אתם לא רוצים לקבל צבע חום לעוגיה בשלב הזה, כי זה אומר שהעוגיות יהיו יבשות מדי. געו בעדינות בעזרת סכין בעוגיות שבתנור, אם העוגיות רכות מדי, השאירו אותן בתנור לדקה נוספת. אם מתחיל להתגבש מרקם עוגייתי פירורי, זה הזמן להוציא את התבנית מהתנור.

ולשלב האפיה השני שאני ממליץ: אפיית העוגיות על הצד. את הרולדות החתוכות והאפויות שהוצאתם מהתנור ונחות על השיש, הפרידו בעדינות רבה ביותר בעזרת 2 מזלגות סכין והניחו את העוגיות על צידן כך שהמלית תראה מלמעלה. לאחר שהפכתם את כל העוגיות על צידן, הכניסו את המגש שוב לתנור על 180 מעלות למשך 4 דקות נוספות ומיד הוציאו את התבנית להצטננות סופית מחוץ לתנור.

חשוב לומר: טכנית ניתן לאכול את העוגיות הרכות גם כשעתיים לאחר האפיה אך ההמלצה שלי היא להניח אותן בכלי אטום לגמרי ולהעביר למקרר ללילה. העוגיות יהיו לטעמי מושלמות למחרת.

פזרו מעט אבקת סוכר מנופה לפני ההגשה בלבד.

ניתן להקפיא בכלי אטום עד חודש. אפשר לשמור בכלי סגור / מקרר עד שבוע.

בתיאבון,

דביר

הכנתם מגולגות ללא גלוטן (מעמולים)? צילמתם? שתפו שאראה! צלמו, תעלו לאינסטגרם / לפייסבוק שלכם ותייגו אותי שאראה ואוכל לשתף בעצמי.

מפזרים אבקת סוכר על המגולגלות. צילום: דביר בר
מפזרים אבקת סוכר על המגולגלות. צילום: דביר בר
מגולגות ללא גלוטן (מעמולים). צילום: דביר בר
מגולגות ללא גלוטן (מעמולים). צילום: דביר בר
לא לפסיקו לזלול. מגולגלות ללא גלוטן. צילום: דביר בר
לא לפסיקו לזלול. מגולגלות ללא גלוטן. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. 600 גרם חמאה לקילו קמח
    לא נמות מהגלוטן וודאי נמות מהחמאה.. חח

    1. דביר בר

      מאחר ואין במתכון הזה לא קילו קמח ולא 600 גרם ומאחר ואף אחד לרוב לא אוכל יותר מעוגיה שתיים שלוש, ומניח שלא כל יום – הרי שהשמיים לא יפלו אם מדי פעם ״נחטא״ בקינוח שיש בו חמאה, סוכר, שוקולד וכו׳
      תמיד יש אפשרות שלא לאכול קינוחים בכלל אבל אגלה לך סוד, זה לא מבטיח חיי נצח או חיים ארוכים יותר בהכרח ממי שכן אוכל מעמולים

  2. היי דביר, מה עם הסוכר? לסוכרתיים אסור סוכר וגם לא תחליפים. מה עושים?

    1. דביר בר

      היי סיגל, לצערי אני לא בקיא בעולם הקינוחים עבור סוכרתיים, אני ״מסתפק״ בצליאק שלי שהוא ההתמחות שלי. צר לי שאינני יכול לעזור בתחום הסוכר

  3. שלום תודה על מרשמים מעניינים, אולם לחם אני אוכלת בלי גלוטן ו בלי שמרים.

    1. דביר בר

      פאינה שלום. בלחם כהגדרה, יש קמח, מים ושמרים. יש מוצרים אחרים שאין בהם שמרים אולם הם לא ממש לחם. העיקר שיש לך מתכונים שטובים לך, טעימים לך ושאת מוצאת בהם עניין

  4. שלום , האם ניתן למלא את המעמולים
    בשוקולד ?

    1. דביר בר

      היי אסתר. בהחלט כן ואף ציינתי זאת בעצמי בפוסט עצמו

  5. האם קמח רב תכליתי הוא ללא גלוטן… אשמח לקבל תשובה.. תודה

    1. דביר בר

      היי מיכל. יש קמחים רב תכליתיים עם גלוטן ויש קמחים רב תכליתיים ללא גלוטן. במידה ואת רוצה להכין ללא גלוטן – יש לוודא שרשום על האריזה – ללא גלוטן

  6. שלום וברכה דביר,

    בכל שקיות האגוזים כתוב "עלול להכיל גלוטן", כנראה בשל מפעלי האריזה כי ברור לי שאין גלוטן באגוזים.
    אולי אתה יודע היכן ניתן למצוא אגוזים "ללא גלוטן"?
    תודה רבה,
    אילנה

    1. דביר בר

      היי אילנה. אני פשוט בורר אגוזים משקיות סגורות. לצערי לא מצאתי יבואן שמתחייב ל-100 אחוז ללא גלוטן וגם עומד בזה

  7. בוקר טוב נעלמה לי הרשימה שלך של ההזמנות של חברות שונות באינטרנט
    אפשר לקבל את הרשימה , כתבה למייל ?

  8. הי דביר! תודה על המתכונים המעולים שלך, כמה מהם כבר בפנתיאון 🙂

    רציתי לשאול – למה צריך את השלב השני של האפייה על הצד? הן לא ייאפו מבפנים מספיק באפייה רגילה? המעמולים דווקא אמורים להיות רכים קצת, לא?

    1. דביר בר

      היי רוני, תודה רבה.
      בגדול, הצד השני של האפיה הוא לא חובה אבל מנסיוני (וזה גם עניין של טעם), אני אוהב שהעוגיה אפויה מכל צדדיה ואחידה בטקסטורה ולכן אני מבצע שלב שני על הצד.
      זה דבר שמקובל לעשות בעוגיות רולדה מהסוג הזה אבל כאמור זה אינו שלב חובה. אם את אוהבת את המעמולים יותר רכים מזה – לכי על זה בכיף

  9. אשמח לדעת האם ולאילו כמויות ניתן להמיר את החמאה בשמן/מחמאה על מנת שלא יהיו חלביות?
    רגישות גם לחלב…
    תודה 🙂

    1. דביר בר

      היי. אפשר להמיר את החמאה במחמאה שמיועדת לאפיה (לא זו שלמריחה) ואז המתכון יהיה פרווה. אפשר גם עם שמן קוקוס ואז צריך 85 אחוז מכמות החמאה שמצוינת במתכון.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט

לקבלת עדכונים ללא גלוטן במייל

דילוג לתוכן