ארפה ללא גלוטן >> מתכון נהדר של דביר בר >> הכנסו למתכון

ארפה ללא גלוטן

מה זה דרום אמריקאי וללא גלוטן? ארפה כמובן! כך תכינו בבית ארפה ללא גלוטן

את טל, הבעלים מונצואלה של מסעדת ׳ארפס׳ בת״א, שבינתיים הספיקה להסגר לצערי הרב, אני מכיר כבר למעלה מ-8 שנים עוד מהימים שהוא ושותפו לשעבר הפעילו דוכן של ארפה ללא גלוטן בגודל מטר אחד בלבד בשוק האוכל של דיזנגוף סנטר בימי חמישי ושישי. כבר אז, נהגו צליאקים רבים ובהם גם אני, לפקוד את הדוכן של טל שאף נהג להעניק הנחה לצליאקים. 

חודשים לאחר מכן, כשנפח העבודה גדל והגיעה ההזדמנות המתאימה, עברו טל ושותפו לשוק הכרמל ופתחו שם דוכן ארפה גדול יותר (אם כי צפוף לא פחות) ומכרו משם ארפ׳ס במילוי עוף, בקר, גבינות וגוואקמולה. משם, פתח טל מסעדה ברחוב הרצל שבת״א שנסגרה זמן קצר לאחר גל הקורונה הרביעי.

מה בכלל זו ארפה? ובכן, מדובר במאכל מסורתי העשוי מקמח תירס לבן בעל מספר גרסאות, חלקן מקולומביה, שם קיימות לא פחות מ-75!! צורות הכנה למנה הזו וחלקן מוונצואלה, שם הוכרז ה-10 בספטמבר כיום הארפה הבינלאומי, לא פחות!

ההבדלים העיקר בין שתי המדינות הוא שבעוד שבקולומביה מכינים ארפה שטוחה (בדומה לטורטיה), הרי שבונצואלה מכינים אותה כמו פיתה קטנה עם כיס למילויים שונים. 

חשוב לציין: בישראל, הקמח הכמעט יחיד ממנו ניתן להכין Arepa כהלכתה הוא קמח בשם Pan ואריזתו צהובה. לא ניתן להכין ארפה מקמח תירס רגיל או אחר כשם שלהכנת טורטיות למשל, משתמשים בקמח תירס לבן אחר, בשם Minsa ואחרים.

איפה משיגים את קמח Pan? רשימת החנויות בסוף הפוסט הזה.

ביקשתי מטל שילמד אותי (ואתכם) את המתכון הבסיסי לארפה.

חשוב: בגמר המתכון, יהיו לכם כיסוני ארפה מהממים ומומלץ מאד להכין את המילוי שתרצו עוד לפני שלב הכנת הארפה עצמה, בין אם אתם טבעונים, צמחונים או קרניבורים, דאגו שהמילוי הוא זה שיחכה לארפה ולא להיפך.

אז שנתחיל? 

קמח pan לארפה. צילום: דביר בר
קמח pan לארפה. צילום: דביר בר

המצרכים ל-4 כיסי ארפה ללא גלוטן:

2 כוסות קמח תירס לבן (המלצה שלי: pan harina)
חשוב: לפני שאתם מכינים את המתכון, בדקו את התוקף של קמח התירס הלבן שלכם. אם תוקפו פג – תהיה למנה טעם לוואי. בדקו תאריך במעמד הרכישה של הקמח.
 
2 כוסות מים חמים (לא רותחים).
 
1 כפית מלח.
 
1 כפית שמן צמחי לתערובת הארפה.
 
3 כפות שמן צמחי לטיגון עצמו.
 
לגבי המלית לארפה ללא גלוטן:
הכינו מראש את המצרכים למלית המועדפת עליכם כפי שציינתי מוקדם יותר בפוסט. זה יכול להיות טופו מוקפץ, זה יכול להיות מחית גוואקמולה עם בצל ועגבניות קצוצות לטבעוניים מביניכם או כל מלית אחרת שרק תחשבו עליה, הכל הולך רק תדאגו שהיא תמתין לכם מוכנה בגמר הכנת הארפה כי אין עצוב מלאכול ארפה כשהיא כבר קרה לגמרי.
 

אופן ההכנה:

בקערה, ערבבו את קמח התירס הלבן עם המים, המלח וכפית אחת של שמן בלבד. לושו את העיסה בידיים במשך כשלוש דקות ובסיומה, הניחו לתערובת לנוח כעשר דקות. קמח התירס הלבן מאד אוהב ״לשתות״ נוזלים והוא יספח את המים.

כעת, צרו בעזרת הידיים כדורים מהבצק שקיבלתם. גודל כל כדור אמור להיות כגודל כדור טניס (לא פינג פונג, אלא טניס, כן, מדובר בכדורים גדולים יחסית).

חשוב: המרקם של הבצק שאתם אמורים לקבל אחרי מנוחתו הוא גמיש, אלסטי ונח לעבודה. עם זאת, אם לא עיבדתם את הבצק מספיק, הוא יתפרק לכם בשלבים הבאים ויהיה גרגרי. במידה וזה קרה, הוסיפו בכל שלב לפני הטיגון עוד מעט מים (ברמת הכף-שתיים) והמשיכו ללוש ולעבד את הבצק עד שיהיה גמיש ונח לעבודה.

מצרכים להכנת ארפה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מצרכים להכנת ארפה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

צילום: דביר בר

עדיין בעזרת היידים (רצוי כשהן מעט לחות ממים) צרו מעין דסקיות עגולות ושטוחות שעוביין הוא בערך סנטימר עד סנטימר וחצי. וודאו כי לדיסקית השטוחה שאתם יוצרים, יהיה כמה שיותר ״שטח פנים״ כשזו תבוא במגע עם מחבת וכמה שפחות ״קצוות״  בגבהים שונים כלומר: הדקו עם האצבעות את הדיסקית גם בצדדיה, ממש דמיינו כמו דיסקית הוקי בראשכם רק גדולה יותר ורחבה יותר.

מכמות הבצק במתכון זה, תקבלו 4 כדורי טניס ולאחר הפעולה האחרונה, 4 דיסקיות רחבות ומוכנות לטיגון.

הפעילו תנור לחום 180 מעלות על פעולת טורבו.

במקביל, חממו מחבת טפלון רחבה (נונ סטיק) ועליה כ-3 כפות שמן צמחי לטיגון. כשהשמן חם, החלו בטיגון הארפה משני צדדיה. פעולת הטיגון צריכה להעשות על אש גבוהה יחסית למשך כשלוש עד ארבע דקות מכל צד. 

קמח התירס אוהב אש ופעולת הטיגון תגרום לו להיחרך ולהיות מעט קריספי ולקבל צריבות ברורות בצבע חום בגוונים שונים, מהמחבת. 

כשלחמניות הארפה מטוגנות היטב משני הצדדים, הסירו אותן מהאש והניחו אותן על נייר אפיה שהונח על תבנית והכניסו את התבנית לתנור שחומם מראש על 180 מעלות למשך כ-10 דקות.

מה מטרת פעולת התנור בשלב הזה? למרות שהארפה מטוגנת מבחוץ, לעיתים הבצק אינו מוכן לגמרי מבפנים ולכן בהשלמת פעולה זו בתנור, אנחנו למעשה מוודאים כי הארפה תאפה גם בחלקה הפנימי. 

כעבור 10 דקות, הארפה מוכנה אבל, אל תמהרו לפתוח בה כיס אלא הניחו לה ״לנוח״ מתוך לתנור במשך 5 דקות. בזמן הזה, החום שקיבל הארפה מהתנור, יאפה את תוך הארפה לחלוטין.

לאחר חמש דקות מנוחה מחוץ לתנור, בעזרת סכין חד, עשו כיס מהצד העליון של עיגולי הארפה בעדינות. אל תחתכו עם הסכין פנימה מדי לאורך כל הארפה מאחר וזו עלולה להקרע, ודאי אם אתם מכינים ארפה בפעם הראשונה ועדיין אין לכם את המיומנות הנדרשת.

זה השלב לציין: יש כאלו שמגרדים מעט מפנים כיס הארפה על מנת לפנות יותר מקום למילוי, עניין של בחירה (ממש כמו שחלק עושים זאת עם לחמניות באגט).

ברגע שבידכם ארפה עם כיס למילוי – מלאו אותה בכל מילוי העולה בראשכם. אין גבול ליצירתיות.

נכון לא מסובך? נהדר, אז רוצו להכין ארפה ללא גלוטן אצלכם בבית ואל תשכחו לתייג אותי בפייסבוק או באינסטגרם כדי שאראה את המנות היפות שלכם. 

בתיאבון

דביר

ארפה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
ארפה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
ארפה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
ארפה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

אז איפה משיגים את קמח Pan? ובכן, ראשית כל מחירו של 1 ק״ג מקמח התירס הלבן הספציפי הזה נע בין 30 ל-35 ש״ח לערך.

חיפה: "מזרח ומערב", רחוב החלוץ 1
נתניה: "רביד", רחוב פינסקר 22
כפר סבא: "כוחלני תבלינים", רחוב ויצמן 87
ירושלים: "מזרח ומערב", רחוב אגריפס 47; הסופר הפיליפיני, רחוב שמאי 6
אילת: סופר "בראשית", רחוב הסטט 2/3 
תל אביב: לה טיינדה מכולת דרום אמריקאית רחוב לבנדה 17 תל אביב(חניה פרטית) 054-4621626

טל, מסעדת ארפ׳ס. צילום: דביר בר
טל, מסעדת ארפ׳ס. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

מסעדות ללא גלוטן בברצלונה. צילום: יח״צ
המלצות חו״ל

ברצלונה ללא גלוטן

טסים לספרד? קבלו את רשימת מסעדות ללא גלוטן בברצלונה, ושתהיה טיסה נעימה. ברצלונה ללא גלוטן

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 5 תגובות

    1. Avatar photo
      דביר בר

      אני עדייו לא מוכר מזון (:

  1. שחר

    מצאתי את הקמח (ורכשתי) אצל איזה קסומה שמכינה אפר׳ס מעולים בשוק הכרמל, ממליצה! (הכרמל 56)

    1. Avatar photo
      דביר בר

      איזה כיף!

  2. ליידי D

    גם אני לא ונצואלית שזכתה לטעום ת'דבר המדהים הזה, אמנם אחותי צליאקית אבל לא היא הסיבה…
    הכרתי בחור חמוד (למי שמעונינת- כבר הספקנו להיפרד:) שעלה משם ו… כן, אמא שלו הכינה לנו כמה פע' ובמגוון וריאציות,
    תודה על המתכון, (חבל שהקמח הזה כ"כ יקר) זו פשוט נוסטלגיה בשבילי,
    בבקשה תעלה עוד מתכונים לטיניים (בדגש על ונצואלה)
    דרך אגב אפשר לרכוש את הקמח בהרבה יותר זול- דרום תל אביב איפשהו…

כתיבת תגובה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן