קובה ללא גלוטן - רותם ליברזון מתארחת - בלוג Wheat Out - עולם שלם ללא גלוטן דביר בר

קובה ללא גלוטן – רותם ליברזון מתארחת

קובה ללא גלוטן הוא כבר לא רק בגדר פנטזיה לצליאקים. רותם ליברזון מתארחת בWheatout

אחרי שבימים הראשונים של הבלוג, אירחתי את השף שאול בן אדרת וביחד הכנו קובה סלק ללא גלוטן, זה היה לי ברור שזה רק עניין של זמן עד שאמצא את המתכון המושלם להכנת קובה ללא גלוטן, אלא שהפעם כזה מטוגן, שלא נופל לא בטעם ולא במרקם מזה המקורי, עם הגלוטן.

לצורך המשימה, הגעתי לממלכה של רותם ליברזון האלופה שמעבר לעובדה שיש לה ידי זהב והיא מבשלת וואו, היא בעלת בלוג קולינרי מהמם ומאחוריה 2 ספרים מושקעים, לחלוטין מהמושקעים שנראו בארץ: ״מטבח אישי״ ו״מטבח פרסי״, שניהם ספרים מומלצים מאד.

אצל רותם הייתי כבר מספר פעמים ומה שמאפיין אותה, מאפיין גם הרבה בשלנים טובים אחרים: היא ממש לא זקוקה למתכון כדי להוציא מנות ותבשילים הורסים, תנו לה להסתכל, להריח, לגעת במרכיבים והיא כבר תעמיד לכם צלחות וקערות עמוסות כל טוב באוכל האינטיליגנטי והכה טעים שלה. אבל די לדיבורים וקדימה למתכון.

קובה ללא גלוטן. דביר בר
קובה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
רותם ליברזון. צילום: דביר בר
רותם ליברזון. צילום: דביר בר

המצרכים לקובה ללא גלוטן:

עבור מלית בשר הקובה:

1 בצל גדול קצוץ 
2 כפות שמן זית
חצי קילו בשר בקר טחון 
חצי כפית מלח 
חצי כפית פלפל 
חופן צנוברים
 

עבור בצק הקובה:

75 גר׳ קמח עדשים אדומות (אפשר גם לטחון לבד במטחנת תבלינים / מג׳ימיקס או תרמומיקס).

75 גר׳ קמח אורז.
100 גר׳ קמח שיבולת שועל ללא גלוטן או קמח שיבולת שועל ללא גלוטן + חופן שיבולת שועל לא טחונה.
כפית גדושה של כורכום
כפית וחצי מלח.
חצי כפית פלפל שחור.
3 כפות שמן.
2 כפות רסק עגבניות.
כוס מים חמים.
 
לטיגון הקובה: סיר ובו ליטר שמן חמניות / קנולה.

להגשה: טחינה, חצי לימון.

 
בשלב הראשון נחמם מחבת ברזל על להבה גדולה, ונטגן את הבצל הקצוץ בשמן הזית עד להזהבה. בשלב הזה נוסיף את הבשר ונטגן אותו קלות יחד עם הצנוברים, המלח והפלפל, עד שהבשר ישנה את צבעו, טיגון של כ-5 דקות במהלכו כל הזמן נערבב אותו במחבת.
נעביר את הבשר לקערה, אותה נניח בצד על מנת שהבשר יצטנן מעט ויהיה נח לעבוד איתו למילוי הקובות.
 
כעת, בזמן שהבשר נח, נערבב בקערה נפרדת את קמח האורז, קמח העדשים האדומות, קמח השיבולת שועל והשיבולת שועל הלא טחונה, יחד עם שאר התבלינים ורסק העגבניות והמים החמים עד לכדי בצק אחיד וסופר נח לעבודה. נלוש את התערובת שתתקבל במשך דקה. אם הבצק שמתקבל הוא יבש מדי – הוסיפו מעט מים חמים, אם הבצק יוצא לכם דביק מדי – הוסיפו מעט קמח אורז. המרקם שאמור להתקבל הוא מאד גמיש ונח לעבודה.
הכנת קובה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
הכנת קובה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
הכנת קובה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
הכנת קובה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

צילום: דביר בר

כעת, כשיש לנו גם בצק מושלם וגם מלית נהדרת, הגיע הזמן לשלב טיגון הקובה עצמה. בסיר בינוני אך גבוה, נמלא ליטר שמן עד לרתיחה.

עד שהשמן ירתח, נקרוץ מהבצק כ-8-10 כדורים שווים ובכל פעם, בעזרת הבוהן, נעשה במרכז כל אחד מהם חור עמוק ואט אט, נהדק את הדפנות סביב כך שיהפכו להיות דקות יותר, בעובי של כ-2 מ״מ (דק אבל לא מדי). בכל שקע כזה שנוצר, נמלא בעזרת כף, כ-2 כפות גדושות ממלית הבשר ונסגור את הקובה בצורה הרמטית תוך שאנחנו מדביקים את הדפנות היטב כך ששמן לא יחדור בזמן הטיגון אל הבשר עצמו.

מגוון אנשים אוהבים לסגור את הקובה שלהם בדרכים שונות לכדי צורות שונות, רותם הלכה על צורת הכדור העגול יותר עם הקצוות השפיצים בעוד שאני בחרתי לסגור את הקובות שאני עזרתי לה להכין בצורה יותר מאורכת ושפיצית, כל אחד ואחת והבחירה שלה.

את הקובות הסגורות, נניח בעדינות בשמן הרותח, זוגות או שלישיות בכל פעם לטיגון קצר של 3-4 דקות.

בעזרת כף מחוררת, נמשה את הקובות מהשמן הרותח ונעביר לנייר סופג למנוחה של כ-4 דקות. אם השמן חם מדי ואתם מרגישים שהוא עלול לשרוף את הקובה – הנמיכו את הלהבה ללהבה בינונית.

חזרו על הפעולה עד לסיום הבצק ומלית הבשר. 

להגשה: הניחו את הקובה לצד קערית טחינה קטנה, חצי לימון וגרעיני רימון לקישוט.

נכון שנראה מעולה ואתם רצים להכין? נהדר, אז עשו טובה, תייגו אותי ואת רותם בפייסבוק או באינסטגרם כדי שנראה את המנות היפות שלכם. 

בתיאבון, דביר

הכנת קובה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
הכנת קובה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

בראוניז ללא גלוטן. צילום: דביר בר
דביר מבשל

בראוניז ללא גלוטן

יש פינוק שוקולדי טעים יותר מבראוניז ללא גלוטן? כנראה שלא. כך תכינו בקלות בראוניז ללא גלוטן אצלכם בבית משמונה מרכיבים בלבד

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. במה אפשר להחליף את שיבולת השועל? לא מתאימה לרוב הצליאקים

    1. דביר בר

      היי שרון
      ניתן להמיר את כמות שיבולת השועל ב50 גר':תירס לבן (לשים לב שלא מדובר בקמח תירס רגיל) ו50 גרם קמח טפיוקה או קמח אורז

  2. נראה ממש טעים, במה ניתן להמיר את קמח העדשים?
    לא אוכלת תירס.

    1. דביר בר

      היי נורית. לא ממש הבנתי. את רוצה להמיר את קמח העדשים או את קמח התירס?
      בכל מקרה ניתן להוסיף באופן שווה מקמח האורז וקמח חומוס ועמילן טפיוקה.
      דביר

  3. בכוס מים הכוונה ל200 מל??
    לא הצלחתי ליצור כלום.. אולי הבצק היה נוזלי מידי?

    1. דביר בר

      כוס היא לרוב 240 מ״ל. האם שאר המרכיבים היו בכמויות הנכונות?

  4. שלום
    האם את הקובה הזה אפשר גם לבשל כמו למשל קובה סלק?
    או שבצק זה מיועד רק לטיגון?

  5. אפשר להמיר את כל הקמח לקמח חומוס?
    האם אפשר למלא במילוי צמחוני כמו פטריות

    1. דביר בר

      הי טליה, לא מומלץ להמיר הכל לקמח חומוס כי מה שתקבלי לא יהיה קובה לא בטעם ולא במרקם אלא יותר גונדי, אותה קציצת חומוס הודית מפורסמת. זה יהיה דחוס בפה ולא יזכיר קובה.
      לגבי המילוי – בוודאי, אפשר לגוון עם כל מילוי שבא לך, חשוב להכין את המילוי מראש, אם יש צורך לבשל או לטגן קצת לפני, לצנן ואז למלא

כתיבת תגובה

סגירת תפריט

לקבלת עדכונים ללא גלוטן במייל

דילוג לתוכן