מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן - שי-לי ליפא ודביר בר מכינים נשנוש מושלם ללא גלוטן

מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן

כהנת המטבח וחברתי, שי-לי ליפא מתארחת בבלוג ויחד הכנו מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן שאי אפשר להפסיק לנשנש

רגע לפני שנגיע למתכון עבור מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן אספר כי את שי-לי ליפא אני מכיר מספר שנים וכמו כל חברויות טובות שלי שצמחו שנים האחרונות גם את שי לי הכרתי באינסטגרם. אמנם עוד לפני כן הייתי צופה בה כמו כולם בתכניות הבישול שלה ״הבית של שי-לי״ אלא שאז עוד לא הכרנו אישית.

היתה זו חתונתן של זוג חברות משותפות, שרון וגלי הדרי היינריך (וטרמפ חוויתי) שזימנה לשי-לי ולי שיחות היכרות מעמיקות יותר והדרך להתאהבות שלי בשי-לי שמעבר לדמות הטלויזיונית / אינסטגרמית היתה מאד קצרה. מאז, הספקנו להתראות בשתי השקות ספרים שלה, בבריתונה שלי ושל רן (ורוי וליבי) וזמן קצר לאחר שעברה שי-לי לביתה החדש, קבענו לנו לבוקר של אפיה לבלוג אבל גם לזמן איכות מהמם ובלתי נשכח, הזדמנות נוספת לומר לשי-לי שאני אוהב אותה.

ומילה אחרונה לפני שמגיעים לחלק הטעים: הספר האחרון ואולי החשוב ביותר של שי-לי עד כה נקרא ״הכל בסדר״ ומעבר להכל, הוא מחבר חיבור לוגי, רגשי ומשפחתי בין חלל המטבח והסדר שבו לבין מה שקורה לכם בחיים. עשו לעצמכם טובה ורכשו לעצמכם עותק של הספר שיעשה לכם סדר בחיים, במטבח ובראש.

את שי-לי אני גאה לארח בבלוג במסגרת סדרה שבה אני מארח שפים מוכרים, מתכונאים מעולים ובשלנים מקצועיים וביתיים כמו למשל השף ישראל אהרוני (מאפה בשר) שאול בן אדרת (קובה סלק ללא גלוטן), אורי שביט (טורטיות כוסמת), רותם ליברזון (קובה מטוגנת) ועוד רבים וטובים.

שנתחיל במתכון?

שי-לי ליפא ודביר בר. צילום: סלפי
שי-לי ליפא ודביר בר. צילום: סלפי
מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן. צילום: דביר בר
נשנוש מושלם. הכינו את המטבלים. צילום: דביר בר
נשנוש מושלם. הכינו את המטבלים. צילום: דביר בר

המצרכים ל-2 מגשים ובערך 30-40 מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן:

160 גרם קמח רב תכליתי ללא גלוטן שמותאם ללחמים (שהם בערך כוס מידה ועוד כף אחת).

100 גרם גבינת פרמז׳ן מגוררת.

80 גרם קמח תירס צהוב (חצי כוס מידה ועוד כף).

80 גרם חמאה רכה.

45 מ״ל חלב או מים (3 כפות).

ביצה אחת.

10 גרם כף שמרים יבשים (כף).

12 גרם מלח (2 כפיות).

10 גרם סוכר (כף).

למשטח העבודה, קישוט ותבלון:

30 גרם קמח ללא גלוטן לקימוח משטח העבודה.

3 כפות שמן זית.

2 כפות שומשום.

2 כפות זעתר ללא גלוטן.

30 גרם פרמז׳ן לקישוט.

אופציות נוספות: כף עגבניות מיובשות, צ׳ילי טחון, או כף אריסה

פזרו את התוספת שאתם אוהבים. צילום: דביר בר
פזרו את התוספת שאתם אוהבים. צילום: דביר בר
רגע לפני התנור. צילום: דביר בר
רגע לפני התנור. צילום: דביר בר

הוראות הכנה:

בקערת מיקסר, ערבבו היטב בעזרת מטרפה את השמרים היבשים עם החלב או המים. המטרה היא להמיס לחלוטין את השמרים בתוך הנוזל כך שלא ישארו גרגירים. פוחדים לשרוט את קערת המיקסר? אפשר בהחלט לבצע את הפעולה בקערה נפרדת שיש לכם במטבח ולהעביר לאחר מכן את הנוזל ובו השמרים אל קערת המיקסר.

אל הנוזל שבעקרת המיקסר, הוסיפו את הקמח הרב תכליתי (160 גרם) ואת קמח התירס (80 גרם) וכן את גבינת הפרמז׳ן (100 גרם) וערבבו היטב, במהירות נמוכה באמצעות וו גיטרה. הוסיפו לאחר מספר שניות גם את המלח.

לשאלתכם הבאה: ניתן בהחלט לבצע את כל שלבי המתכון גם בקערה רגילה בלישה ידנית ולא בהכרח בקערת מיקסר.

הוסיפו כעת את החמאה הרכה, את הביצה ואת כף הסוכר והמשיכו ללוש עד לקבלת בצק אחיד ודביק. בשלב הזה, אפשר לשיקולכם גם לתבל מעט את הבצק בחלק מכמות הזעתר שבמתכון. אני הוספתי כף זעתר לבצק בשלב הזה.

בעזרת מרית מסיליקון או קלף, איספו את הבצק והניחו אותו בקערה, כסו במגבת לחה מעט והניחו להתפחה של 40 דקות במקום נעים (בימים קרים במיוחד ניתן להניח בחלל התנור לאחר שחומם מעט בטמפ׳ של 50 מעלות ופעולת החימום אינה פעילה בשעת הכנסת הבצק למנוחה בתנור).

כעבור 45 הדקות, הבצק יתפח מעט אם כי לא בהכרח יגדל משמעותית. אתם כן תשימו לב שהוא הופך דביק יותר ורך יותר למגע.

קמחו היטב את משטח העבודה. חתכו מחצית מהבצק (את המחצית השניה השאירו מכוסה במגבת בקערה על מנת שלא יתייבש) ולושו ידנית את הבצק כאשר גם היד וגם המשטח שלכם מקומחים. בשלב הזה, אתם יכולים אם תרצו, להוסיף כף עגבניות מיובשות או אריסה לתערובת הבצק לקבלת טעם פיקנטי יותר למקלות הפרמז׳ן שלכם. הטמיעו היטב את התוספת בבצק בפעולת לישה ידנית על משטח העבודה במידה ובחרתם לעשות זאת.

הפעילו את התנור לטמפ׳ של 180 מעלות לחום עליון ותחתון רגילים (לא טורבו).

כעת, עליכם לייצר מן הבצק את הצורה הרצויה על ידכם למקלות הפרמז׳ן. כפי שניתן לראות בתמונות, ישנה יותר מאפשרות אחת:

האפשרות הראשונה היא ליצור צורה של מקלות גלילים ארוכים וצרים. בעזרת הידיים, קרצו בכל פעם חלק מן הבצק וצרו צורה של גליל צר, ארוך ודק יחסית מן הבצק. ככל שהגלילים שתיצרו יהיו דקים יותר, כך מקלות הפרמז׳ן שלכם יהיו קריספים יותר. ככל שהם יהיו עבים – כך יהיו רכים יותר ויותר בשרניים. סדרו בשורה מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן על גבי נייר אפיה שהונח מראש על תבנית אפיה עם מרווחים של 1 ס״מ זה מזה.

כשהתבנית מלאה במקלות פרמז׳ן – מרחו מעט שמן זית באמצעות מברשת סיליקון על מקלות הפרמז׳ן ופזרו תוספת לבחירתכם: שומשום, זעתר, צ׳ילי גרוס, הכל יילך נהדר. הכי הרבה טעם יעניק לכם הזעתר. בנוסף, פזרו מעט פרמז׳ן נוסף על המקלות עצמכם.

מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן. צילום: דביר בר
צרור מקלות פרמז׳ן. צילום: דביר בר
צרור מקלות פרמז׳ן. צילום: דביר בר

האפשרות השניה: מקלות שטוחים שבעיני הם לא פחות מוצלחים וכיפיים! איך עושים? נורא פשוט! את מחצית הבצק השניה שהשארתם בקערה המכוסה, העבירו למשטח הקימוח וקמחו גם אותה היטב (כולל פעולת לישה קצרה כדי לגבש אותה היטב). גם פה, אתם מוזמנים להטמיע לתוכה כבר בשלב הזה תוספות כלשהן שבא לכם מבחינת טעמים שאתם אוהבים כמו שהצעתי באפשרות הראשונה.

כעת, צרו מהבצק גליל עבה אחד באורך כ-20 ס״מ והניחו אותו על נייר אפיה שמונח על משטח העבודה (לא על תבנית אפיה). על הבצק, הניחו נייר אפיה נוסף וכעת, בעזרת מערוך, רדדו את הבצק לכדי משטח בצק דק יחסית (עובי -2-3 מ״מ) בצורת ריבוע ככל האפשר. הרימו בנחישות בפעולת תלישה את נייר האפיה העליון. כעת, אתם יכולים במידה ואתם חולי סדר (כמו שי-לי) לחתוך ולסדר את הקצוות הלא סימטרים בעזרת סכין או גלגלת פיצה. זה ממש לא חובה. כדי ליצור מקצות ארוכים וסימטרים ככל הניתן – חתכו בעזרת גלגלת הפיצה (אפשר גם באמצעות סכין חדה) לאורך הבצק פסים בעובי 1.5 ס״מ לערך.

ושוב, גם הפעם זלפו מעט שמן זית על הבצק המרודד ומרחו בעדינות רבה בעזרת מברשת סיליקון. פזרו את התוספת שבא לכם על משטח הבצק, אפשר יותר מאחת ואפשר גם לפזר תוספות שונות על כל מקבץ של מקלות פרמז׳ן.

זהו. תמה העבודה. הכניסו כל מגש בתורו (לא יחד) אל התנור שחומם מראש (180 מעלות) למשך כ-10-12 דקות כאשר צבע הבצק הופך זהוב-חום (לא בהיר מדי אבל גם לא חום שכבר לא כיף להכניס לפה).

כשהבצק כבר בצבע חום שאינו בהיר מדי, הוציאו בזהירות את המגש מהתנור והניחו למקלות להצטנן מעט. הגישו חמים / בטמפרטורת החדר.

הצעת הגשה: הגישו את המקלות כחלק מארוחת בראנצ׳ קלילה שמשלבת גבינות רכות, ממרחים, סלטים ועוד. הכי כיף? לטבול את מקלות הפרמז׳ן בגבינת שום שמיר או גבינה לבנה עם שמיר קצוץ. תזכרו את זה.

מקלות הפרמז׳ן נשמרים בקופסה אטומה במשך שלושה ימים על השיש. לא צופה שום אפשרות שהם לא יתחסלו הרבה לפני. 

בתיאבון.

דביר

הכנתם מקלות פרמז׳ן ללא גלוטן מהמתכון הזה? צלמו ושלחו לי לאינסטגרם או לפייסבוק על מנת שאוכל לראות, לתייג אתכם ולפרגן בחזרה!

להרשמה לניוזלטר של הבלוג לחצו כאן.

לאינסטגרם של דביר בר לחצו כאן.

להצטרפות לקבוצת הבלוג בפייסבוק לחצו כאן.

מושלם כחלק מארוחה מגוונת. צילום: דביר בר
מושלם כחלק מארוחה מגוונת. צילום: דביר בר
ממכרים וטעימים. צילום: דביר בר
ממכרים וטעימים. צילום: דביר בר
לא ישארו יותר מדי זמן על השיש כי אתם תטרפו אותם. צילום: דביר בר
לא ישארו יותר מדי זמן על השיש כי אתם תטרפו אותם. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

מסעדות ללא גלוטן בברצלונה. צילום: יח״צ
המלצות חו״ל

ברצלונה ללא גלוטן

טסים לספרד? קבלו את רשימת מסעדות ללא גלוטן בברצלונה, ושתהיה טיסה נעימה. ברצלונה ללא גלוטן

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. שרי

    בוקר טוב האם המקלות האלה פריכים? יש אפשרות לשים קמח פולנטה במקום קמח תירס צהוב?
    תודה על תגובתך המהירה

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי שרי. המקלות פריכים ביום ההכנה שלהם. לא ניסיתי עם קמח פולנטה

  2. מאור

    האם שר לשים קמח תירס לבן במקום צהוב?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי מאור. לא במתכון הזה

כתיבת תגובה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן