מדריך הצליאק הטוב בישראל מאת דביר בר - כל מה שאתם צריכים לדעת

מדריך הצליאק הטוב בישראל

ספר עולם שלם ללא גלוטן. צילום: דביר בר

ברוכים הבאים וטוב שאתם קוראים את מדריך הצליאק הטוב בישראל הכולל למעלה מ-100 שאלות ותשובות מפורטות שכל צליאקי בתחילת דרכו (וגם וותיקים) חייבים לדעת. שמי דביר בר, יש לי צליאק כבר 45 שנה ובמדריך הבא, אני מבטיח שתקבלו תשובה על כל שאלה שיש לכם שקשורה למחלת הצליאק שלכם. אם אחרי המדריך יהיו לכם שאלות – אתם לגמרי מוזמנים לפנות אלי בעמוד הפייסבוק של העמוד שלי שנקרא ״עולם שלם ללא גלוטן״. בנוסף, אני המחבר של הספר שהוגדר על ידי עיתון ״הארץ״ כתנ״ך של הצליאקים ושמו גם כן, ״עולם שלם ללא גלוטן״. הספר, פריט חובה בכל בית של צליאקי, ניתן לרכישה בלינק כאן.

אז שנתחיל?

גילו לילד שלי / לי צליאק ואנחנו חדשים ב׳עסק׳, מה אנחנו צריכים לעשות / לקנות / לשנות?

ברוכים הבאים למשפחת הצליאק. חשוב לדעת כמה דברים: זהו לא סוף העולם ובניגוד למה שאולי נדמה לרגעים, השמיים לא נפלו וחשוב מכך, אתם ממש לא לבד. ליהפך. אחוז הצליאקים בישראל עומד כיום על פי הערכות על כ-2 אחוזים מכלל האוכלוסיה אך מעגל הצליאק רחב הרבה יותר מאחר והוא כולל גם את משפחותיהם ואוכלוסיות שאלרגיות לגלוטן (מיד אסביר) מבלי שיש להם צליאק. הצליאקים הם קהילה רחבה מאד ולרוב תומכת ומחבקת שכוללת גם קבוצות תמיכה בפייסבוק ובוואטסאפ (פרטים בהמשך) ומרבית רשתות השיווק הגדולות ערוכות כיום עם מחלקות מיוחדות במיוחד עבורנו. אבל חכו שניה עם הקניות, כי תהיינה אזהרות גם לגבי זה, בהמשך מדריך הצליאק.

מה זה בעצם צליאק? ומה אסור?

צליאק היא מחלה אוטואמיונית (מחלה שבה הגוף תוקף את עצמו) והיא יחסית ״חדשה״ (התגלתה רק ב-1950). היא מכונה גם כרסת ו״מחלת אלף הפנים״ מאחר והיא מתבטאת בשלל סימפטומים בקרב חולים שונים, גם כאלה שבחיים לא הייתם חושבים שקשורים לצליאק (הפירוט בהמשך). המחלה נגרמת כתוצאה מרגישות לחלבון החיטה ומכאן להיווצרות דלקת במעי הדק. על חולי צליאק להימנע מלצרוך גלוטן (הקרוי גם דבקן) על צורותיו הרבים כמו בחיטה, שעורה, שיפון. בין שלל המוצרים המכילים גלוטן ואשר אסורים לצליאקים נמצאים כוסמין, לתת, בורגול, סולת חיטה (ממנה מכינים לרוב קוסקוס), אבקות מרק מסוימות, חלק מהשוקולדים, חטיפים מלוחים ומתוקים ועוד אך בגלוטן נעשה בעולם המערבי שימוש רב גם בתצורות אחרות שלו (נוזליות) לצרכי אלסטיקה וברק כמו למשל ברטבים רבים (חומץ אורז בסושי למשל, צ׳ילי מתוק, רוטב דגים, רוטב סויה, רוטב צדפות), מוצרי פארם וקוסמטיקה (לרבות נניח משחות שיניים וסבונים) ובתרופות וכדורים מסוימים (הרחבה בהמשך מדריך הצליאק).

איך מתבטא הצליאק? מהם הסימפטומים למחלה?

צליאק מכונה כאמור מחלת אלף הפנים מאחר והיא מתבטאת לעיתים באופן שונה בקרב חולים שונים ולא פעם גם בעוצמות שונות. בעוד שיהיו צליאקים שלא ידווחו כלל על סימפטומים פיזיים כתוצאה מחשיפה לגלוטן, רוב הצליאקים יסבלו מכאבי בטן, שלשולים, הקאות, כאבי ראש עזים, עצירות, נומך קומה, גזים, אנמיה, בטן נפוחה, עייפות, בחילות, כאבי מפרקים ועד לנשירת שיער, נשירת שיניים ועוד.

מה משך השפעת החשיפה לגלוטן אצל צליאקים?

כאמור אין כלל אחד לכלל חולי הצליאק, עוצמות ותדירות הסימפטומים כתוצאה מאכילת גלוטן שונות ויכולות לקחת שעות רבות ולעיתים להופיע רק כעבור שעות ולהמשך לזמן קצר.

איך בודקים אם יש למישהו צליאק?

ובכן, עוד לפני בדיקת הצליאק, על אדם להרגיש את אחד או יותר מהסימפטומים למחלה שתוארו כאן (ויש עוד, כדאי להיוועץ ברופא המשפחה אם לא בטוחים). במידה וישנם תסמינים ו/או קרבה משפחתית לאדם החולה בצליאק, מומלץ לבצע בדיקת דם מיוחדת בהפניית רופא משפחה שבה ינסו לאתר את המחלה. בדיקת המעבדה הזו נקראת ״בדיקת סקירה לאיתור צליאק״. בבדיקה ינסו לאתר נוגדנים המצביעים על סבירות לצליאק. במידה ויש קרובי משפחה עם צליאק, רופא המשפחה ימליץ לבצע את בדיקת הדם הזו כבר בגיל 10 חודשים לתינוקות. במידה ואין צליאק במשפחה, רוב רופאי המשפחה ישלחו לבצע את הבדיקה, רק מגיל שנתיים ורק במידה והילד/ה יפתחו מספר סימפטומים המאפיינים את מחלת הצליאק. 

איך נערכים לבדיקת צליאק?

לפני בדיקת צליאק, יש לחשוף את הנבדק לגלוטן על מנת שזה יהיה במחזור הדם והבדיקה תוכל לבדוק את השפעתו על הנבדק. כן, גם במחיר של הופעת תופעות לא נעימות, זה חלק מהליך גילוי המחלה.

קיבלתי את תוצאות בדיקת הדם לאיתור צליאק ואני לא יודע/ת מה הן אומרות.

כיום משתמשים בעיקר בבדיקה של הנוגדנים TTG ו־EMA, השייכים למשפחת IGA. במידה ובתוצאות בדיקת הדם שהתקבלו מופיע הערך "שלילי" (Negative), הדבר מצביע כי לא נמצאו נוגדנים ואין חשד למחלת הצליאק. אמינות הבדיקה כיום נעה בין 92 ל-100 אחוזים. כאשר מדובר בבדיקת מעקב לחולי צליאק התוצאה מעידה על כך שהנבדק, לא נחשף למאכלים שמכילים גלוטן (כפי שמומלץ לחולי צליאק). ערך שלילי נחשב תקין ואם יש מספר זה מעיד שיש נוגדנים וזה למעשה חיובי או מצריך בדיקות נוספות. כאשר בתוצאות בדיקת הדם לאיתור מחלת הצליאק מופיע ערך עם מספר, מדובר בערך "חיובי" (Positive) והדבר מצביע על כך שנמצאו נוגדנים וקיים חשד סביר למחלת הצליאק, או שקיים צורך בבדיקות נוספות.

האם בדיקת דם היא הדרך היחידה לאיתור מחלת הצליאק?

לא. בדיקת הדם תהיה הבדיקה הראשונית שתוצע לאיתור מחלת הצליאק וגם הדרך הפשוטה. במידה וישנו חשד כי בדיקת הדם אינה חד משמעית, ימליץ הרופא על נטילת דגימה, בדיקת גסטרו, שהינה בדיקה פולשנית בהרדמה מלאה. הביופסיה נלקחת מרקמת המעי הדק. במהלך הבדיקה, מוכנס מכשיר דרך הפה אל פנים הקיבה. הבדיקה אינה כואבת או מורגשת כאמור ואחר והיא מתבצעת בהרדמה. 

אז מה בעצם מותר לצליאקים?

האמת? מותר המון דברים רק שתצטרכו לבדוק היטב (תיכף על איך בודקים) שהם אינם מכילים גלוטן. יתרה מכך, ישנם כיום ברשתות השיווק אלפי מוצרים המסומנים בסימונים שונים של ״ללא גלוטן״ שיקלו על חייכם. במקביל, מומלץ מאד להוריד אפליקציה בשם ״חופשי מגלוטן״ שם תוכלו לבדוק האם המוצר שאתם מחזיקים הוא ללא גלוטן או שקיים חשש שהוא מכיל גלוטן כתוצאה ממה שמכונה ׳זיהום משני׳.

מה זה זיהום משני?

׳זיהום משני׳, בהקשר של גלוטן המסכן צליאקים, יכול להתרחש במגוון מקומות: במפעלים המייצרים מזון, בבית – על קרש החיתוך, בטוסטר או בנגיעת סכין או אפילו במסיבות כיתה – בשקיות החטיפים. זיהום משני הוא למעשה העברה לא מכוונת של גלוטן ממוצר עם גלוטן, למוצר שעל פניו הוא בלי גלוטן.

האם מותר לצרוך באופן בטוח מוצר שלא רשום במפורש שהוא מכיל גלוטן?

לא. יצרני המוצרים, בארץ ובעולם, נחלקים לשלושה: הסוג הראשון הם היצרנים בעלי המודעות למחלת הצליאק והאחריות לנושא. היצרנים הללו מבצעים בדיקות וטורחים לרשום באופן ברור אם מוצר כלשהו מכיל גלוטן או לחילופין אינו מכיל גלוטן. בין החברות שמבצעות בדיקות וסימונים שכאלה הן שטראוס, תנובה, אסם ואחרות.

ישנם מפעלים ויצרנים אשר יסמנו את המוצרים תחת הכיתוב ״מכיל פחות מ-20pp גלוטן״ – שפירושו שהמוצר עלול להכיל כמות מבוטלת של גלוטן הקטנה מהתקן שקבע משרד הבריאות (כמות השקולה ל-20 גרם עבור כל טון מוצר).

הסוג השני של יצרני המזון הוא הסוג שמצד אחד מודע לנושא הצליאק וההיבט הבריאותי אולם פסי הייצור של החברה אינם נקיים מגלוטן מאחר ומייצרים בהם גם מוצרים עם גלוטן וגם בלי גלוטן ואלו טורחים לסמן את מוצריהם, גם כאלה שבמתכון עצמו אין גלוטן, בסימון ״עלול להכיל גלוטן" או ״עלול להכיל שאריות גלוטן״ מאחר וקיימת סבירות ממשית שהמוצרים ללא הגלוטן באו במגע עם שאריות גלוטן בפסי הייצור. מומלץ שלא לצרוך מוצרים אלה.

הסוג השלישי של היצרנים הוא זה שאין לו לא מודעות או אכפתיות לנושא הצליאק והגלוטן, הוא אינו מבצע שום סוג של בדיקה או בקרה לגבי המצאות גלוטן בפסי הייצור או במוצרים ומכאן שעל מוצריהם לא תהיה כל התייחסות למילה גלוטן, לטוב או לרע.

אז מה עושים? צורכים אך ורק מוצרים המסומנים כך: או מוצר המסומן בפירוש במילים ״ללא גלוטן״ או ״נארז בסביבה חופשית מגלוטן״ או ״Gluten free״ או לחילופין, נעזרים באפליקציה ״חופשי מגלוטן״ שם תמצאו מגוון של פירוט על מוצרים שונים שאין עליהם סימון ברור אך לקוחות שונים, או גורמים בארגוני הצליאק השונים, קיבלו מהיצרנים הצהרות רשמיות שהמוצר המסוים הזה – הוא ללא גלוטן.

חשוב לדעת: מתכונים של מוצרים מסוימים משתנים לאורך השנים וחשוב לבדוק מדי פעם שהמוצרים ללא גלוטן שאתם רגילים לצרוך – הם עדיין כאלה ושהמתכון המקורי לא השתנה ונוסף לו גלוטן.

מדריך הצליאק הטוב בישראל. צילום: נמרוד סונדרס
דביר בר. צילום: נמרוד סונדרס

האם מחלת הצליאק עוברת?

לא. למרות שבכל רגע נתון מתקיימים מחקרים רבים הקשורים למחלת הצליאק, העובדה היא שמחלת הצליאק אינה עוברת, היא נשארת לכל החיים ואין לה תרופה כלשהי שיכולה לבטל את השפעתה.

איך מסבירים לילד שיש לו צליאק?

כבר בגיל צעיר (3) ניתן להסביר לילדים כי יש מאכלים שאינם בריאים עבורם ושיכולים לגרום להם להרגיש לא טוב. אמפתיה, הבנה, הכלה וגם לקיחה בחשבון תקופת מרד שבו הילד ״יגנוב״ גלוטן בכוונה למרות האיסור מאחר והוא רואה את מרבית סביבתו צורכת גלוטן. חשוב להכנס לראשו של הילד ולעבור בשלבים, לעיתים איטיים ומתסכלים את תקופת ההסתגלות למחלה. ניתן ומומלץ לשלב משחקים של ׳אסור ומותר׳ ולספר סיפורים לפני השינה או אחר הצהריים ובהם שזורים מקרים דומים. הדברים הללו מסייעים.

איך מסבירים לסביבה הקרובה והרחוקה של ילד/ה על מחלת הצליאק?

אחרי שידענו את המוסד הלימודי בו לומד הילד ווידאנו כי הם מודעים לחוזר מנכ״ל משרד החינוך (פירוט כאן בהמשך מדריך הצליאק) באשר למחויבתם לדאוג למזון ללא גלוטן בפעילויות חינוכיות, עלינו לוודא כי גם במקומות בהם מתארחים ילדים עם צליאק, מודעים למחלה וערוכים לארח אותם עם כיבוד מתאים (ניתן לשלוח להם דוגמאות למזונות וחטיפים נטולי גלוטן) וגם לשתף את מדריך הצליאק הזה ממש על מנת שיבינו את היקף וחומרת הפגיעה הבריאותית האפשרית בילדים עם צליאק אשר נחשפים שלא במכוון לגלוטן. עלינו להסביר גם את נושא הזיהום המשני והשימוש במוצרים ״תמימים״ לכאורה אשר מכילים גלוטן לעיתים כמו רטבים, שוקולדים, תבלינים ועוד.

כשיש צליאק – אין ספונטניות?

מאחר והרבה בתים פרטיים, החל מהבית של סבא וסבתא ועד הבית של החברים הטובים, מסעדות ומקומות המגישים מזון כמו למשל אולמות אירועים ובתי מלון, לא תמיד ערוכים ומודעים למה מותר ומה אסור לצליאקים לאכול, מומלץ תמיד לוודא טלפונית מראש מולם האם הם ערוכים לאירוח של צליאקי ואיך. כמובן שתמיד ניתן לשלוח להם את מדריך הצליאק הזה אבל אפשר גם בשיחה טלפונית פשוטה להסביר שצליאק זה לא רק לחם אלא שיש להקפיד באירוח צליאקים גם בנושא רטבים, תבלינים, מוצרים שמסומנים ככאלה שאינם מכילים גלוטן לרבות חטיפים ושוקולדים וגם תמיד ניתן להמליץ להם על מוצרים ומנות שכן ניתן להגיש ולסייע להם ככל הניתן באירוח של צליאקים אצלהם. רצון ומודעות הם המפתח להכל כנושא זה.

מה קורה אם אדם שיש לו צליאק ממשיך לאכול גלוטן?

לפני כמאה שנה, בתקופה שבה מחלת הצליאק לא היתה ידועה ברפואה אך נרשמו בה לא מעט מקרים של חולים עם תסמינים של צליאק, כשלושים אחוזים מהלוקים בתסמינים, היו מתים כתוצאה מכך. למזלנו, מאז, אובחנה המחלה, הגורמים לה וכיום ידוע כי הדרך להמנע מסיבוכי הצליאק, היא התנזרות מוחלטת מגלוטן. עם זאת, ישנם צליאקים שבמודע או שלא מודע, צורכים גלוטן ומסכנים את בריאותם.

צריכת גלוטן על ידי צליאקים יכולה להביא בהכרח לחוסרים תזונתיים כגון חוסר בסידן הגורם לדלדול עצם (אוסטואופורוזיס), ולשברים בעצמות הגוף. במקביל, נשים החולות הצליאק (שהן מרבית החולות במחלה) אשר אינן מטופלות, עלולות לסבול מירידה בפוריות, מלידות מוקדמות, מהפלות ומלידה של תינוקות אשר קטנים ביחסית לגילם. 

צליאקים אשר צורכים גלוטן חשופים משמעותית גם לסרטן המעי הדק, ללימפומה של המעי הדק, לסרטן הוושט, וללימפומה של תאי B ותאי T. בקרב חולי צליאק אשר מקפידים על דיאטה ללא גלוטן – השכיחות של המחלות האלה משתווה לשכיחות באוכלוסייה הכללית. 

האם בריא יותר לצרוך מוצרים ללא גלוטן?

לא. מרבית המוצרים המשווקים תחת הכותרת ״ללא גלוטן״ מכילים כמויות לא מבוטלות של נתרן (מלח) ו/או סוכר על מנת להעניק למוצרים טעם ויכולות שימור ארוכות יותר. צליאקים חשופים יותר מאוכלוסיות אחרות למחלת סכרת וצריכה קבועה ולא מבוקרת של מוצרים המכילים כמויות גדולות של קמח תירס, קמח אורז (המתפרקים לסוכר) וכן כמויות גדולות של מלח וסוכר, יעמידו את הצליאקים שבכם בפני סכנה אמיתית לחלות בסכרת ובמחלות אחרות. על הצליאקים לבסס את הדיאטה נטולת הגלוטן על מגוון מקורות מזון בריאים ומאוזנים כמו דגנים, קטניות, פירות, ירקות ועוד. עוד על הסכנות הפוטנציאליות לצליאקים תוכלו לקרוא כאן.

היכן ניתן למצוא מתכונים ללא גלוטן?

רשת האינטרנט מלאה בשלל מתכונים ללא גלוטן. להלן פירוט חלק מהבלוגים ואתרי האינטרנט בהם תמצאו מתכונים מגוונים ללא גלוטן: אתחיל באתר שבו אתם גולשים ממש עכשיו ובו תוכלו למצוא במנוע החיפוש או בעמוד הבית עשרות מתכונים שכולם ללא גלוטן החל ממתכון ללחמניות ללא גלוטן, חלה ללא גלוטן, קובה סלק ללא גלוטן, לחמניות גבינה ללא גלוטן, קיש בצלים וגבינות, פשטידת תירס, פיצה ללא גלוטן, בורקס דפי אורז ועוד ועוד.

מתכונים ללא גלוטן תוכלו למצוא גם ברשת האינסטגרם כמו למשל בעמוד האינסטגרם שלי (דביר בר) כאן בלינק.

איך בדיוק נערכים במטבח הביתי מרגע שגילו צליאק לאחד מבני הבית?

מאחר ובמקביל לצליאקי במשפחה, בבית גרים עוד אנשים אשר סביר להניח שאוכלים בו גלוטן, צריך לשים לב לדברים בסיסיים כמו: טוסטר קופץ (עדיף שימוש בטוסטר נפרד מאחר ובשימוש הטוסטר עם לחם ״רגיל״, תמיד נותרים במכשיר פירורים אשר בוודאות, יעברו ללחם ללא הגלוטן שתשימו בו״. קרש חיתוך – עדיף לרכוש קרש חיתוך נפרד לחיתוך המוצרים ללא הגלוטן עבור הצליאקים בבית. שימוש באותו קרש חיתוך עלול להכניס פירורי גלוטן בחריצי קרש החיתוך ולגרום לזיהום משני, אותו הדבר גם לגבי שימוש במערוך. תבלינים ללא גלוטן – חשוב מאד להשתמש בתבלינים אשר מצוין עליהם במפורש ״ללא גלוטן״ מאחר וקיימים יצרני תבלינים אשר מוהלים תבלינים עם גלוטן או שאורזים תבלינים באותם פסי ייצור עם מוצרים אשר מכילים גלוטן. כאן בלינק הבא תוכלו למצוא את מדריך התבלינים ללא הגלוטן. מיקסר – מאחר וקמח לבן נכנס לכל מיני חריצים במיקסר ביתי בעת השימוש ולא ניתן ברחיצה פשוטה לנקות את המיקסר לחלוטין מכל פירור קמח ומאחר ומשפחות רבות לצליאקים אופים לחמים ומאפים ללא גלוטן, רבות מהן מחזיקות בבית מיקסר נפרד רק עבור המאפים ללא הגלוטן.

מאחר ולא מעט מוצרים ללא גלוטן אינם בעלי חיי מדף ארוכים מאד וקיים צורך לשמור אותם בהקפאה עד לשימוש, משפחות צליאקים רבות מחזיקות בביתם פריזר נוסף על זה הקיים במקרר הביתי ובו רק מוצרים ללא גלוטן.

מדריך הצליאק הטוב בישראל
הרשת מלאה במתכונים ללא גלוטן. בורקס דפי אורז של דביר בר

אנחנו רוצים לנסוע לחו״ל – איזה יעד נחשב לידידותי לצליאקים?

ישנם כיום ערים ומדינות רבות הנחשבים מאד ידידותיים לצליאקים. בראש הרשימה ובנשימה אחת אפשר למנות את ניו-יורק, לונדון ורומא, שם תמצאו מודעות רבה ומגוון עצום של מנות ללא גלוטן כמעט בכל מסעדה ובית קפה שתקלעו אליו. אחריהן ברשימה תמצאו ערים נוספות כמו פריז, ברלין וברצלונה שגם בהן תמצאו לא מעט אופציות ללא גלוטן. אפילו בליסבון מצאתי כמה אופציות לא רעות.

במדינות אפריקה והמזרח הרחוק, שם גם התפוצה של מחלת הצליאק נמוכה מאד – גם המודעות לה והאופציות ללא גלוטן הן בהתאמה. מדינות כמו ויאטנאם, תאילנד וסין – הן לא יעד שבהן לצליאקים יהיה קל להסתדר, אם כי הדבר אינו בלתי אפשרי לגמרי.

איך אפשר למצוא מסעדות ללא גלוטן בישראל?

כאן באתר weatout.co.il, פרט למדריך הצליאק, תמצאו מספר מדריכים הסוקרים מסעדות המגישות מנות ללא גלוטן ברמות שונות של הקפדה ומודעות. תמיד מומלץ לבדוק שוב אך כאן תוכלו למצוא את רשימת מסעדות ללא גלוטן בתל אביב, רשימת מסעדות ללא גלוטן בירושלים, מסעדות ללא גלוטן באזור פ״ת ובקעת אונו, מסעדות ללא גלוטן באזור השרון, מסעדות ללא גלוטן באילת וכן את רשימת המסעדות שמגישות המבורגר ללא גלוטן וגם את רשימת המקומות שמגישים פלאפל ללא גלוטן ואפילו את רשימת המקומות המגישים פיצה ללא גלוטן.

איפה יש מאפיות ללא גלוטן?

מאפיות ללא גלוטן לא קיימות בכל עיר בישראל אך קיימות כיום מספר מאפיות נהדרות המייצרות ומוכרות החל מלחמים, חלות, רוגעלך ועוד שלל מאפים ללא גלוטן מקמחי מקור, תערובות קמחים ועוד. בין המאפיות הללו תוכלו למצוא את מאפיית בליקמח ברמת החייל שבתל אביב, מאפיית ברדברי באור יהודה, מאפיית ׳יניב צמח׳ בפתח תקווה, מאפיית גלוטן פרי בחיפה, מאפיית אליס בטבריה ובהרצליה, את מאפיית ׳דולסה׳ בהרצליה ואת סופי דלי בכפר סבא לסיום הרשימה יש את את מאפיית אמל יאסין הממוקמת בישוב זמר וישנה כמובן מסעדת גלוטריה הפועלת בצפון ת״א.

האם אפשר לאכול במסעדה ללא חשש מנות המסומנות בתפריט ככאלה שהן ללא גלוטן?

לא בהכרח. קיימות 2 סוגי מסעדות: מסעדות שכל התפריט שלהן הוא ללא גלוטן (כאשר כל התפריט הוא ללא גלוטן – אין חשש לאכול במסעדות אלה) לצד מסעדות אשר מגישות מנות ללא גלוטן לצד מנות עם גלוטן.

במסעדות מהסוג השני ישנה סבירות כלשהי למה שמכונה ״זיהום משני״ והדבר תלוי ברמת ההפרדה הקיימת במסעדה וכאן עלינו לבדוק האם את המנות ללא הגלוטן מכינים בחדר נפרד או על גבי קרש חיתוך שונה, האם מחליפים הטבחים כפפות לפני הכנת המנות ללא הגלוטן והאם המנות, כמו למשל פיצות, נאפות על אותן פלטות, נכנסות לאותו התנור עם פיצות עם גלוטן לתנור שהוא אפוף קמח (גלוטן). לרוב – מסעדות שמגישות גם מנות עם וגם מנות ללא גלוטן, יודיעו למי שיאמר שיש לו צליאק, כי המטבח שלהן אינו סטרילי וכי הם אינם מתחייבים להקפדה מוחלטת מחשש לתביעות אך גם מחשש לנזקים בריאותיים ללקוחותיהם.

לרוב, המטבחים במסעדות אינם מספיק גדולים כדי לאפשר כפל עמדות מכל הסוגים, כפל כלים ולא תמיד קיימת מודעות לצורך לבצע הפרדה מלאה בין המנות עם למנות ללא הגלוטן.

בנוסף, מדובר לא אחת בהשקעה כספית נוספת שבעלי מסעדה מעדיפים לוותר עליה כמו למשל הצורך להחזיק בצ׳יפסר נפרד עבור צליאקים במקום להשתמש בצ׳יפסר קיים שבו הם גם מטגנים מנות עם גלוטן כמו שניצלונים או דגים מקומחים.

מה זה קמח רב תכליתי ללא גלוטן?

קמח רב תכליתי ללא גלוטן הוא למעשה תערובת של קמחים ותוספים אשר יחד, מצליחים לדמות התנהגות של קמח לבן רגיל.

ישנם מגוון של מותגים מקומיים ומיובאים של קמחים רב תכליתיים כאשר הפופולרים שבהם הם קמח מולינו (איטליה), קמח תמי (ישראלי), קמח כרגיל (ישראלי), קמח Shcar (איטלקי), קמח ׳שי של הטבע׳ (ישראלי), קמח רד בוב מיל (אמריקאי), קמח פנריה (איטלקי) ועוד.

האם יש גלוטן בשיבולת שועל?

שיבולת שועל אינה מכילה גלוטן אבל: מבין כלל הצליאקים, ישנם על פי ההערכות כ-15 אחוזים אשר אלרגים לא רק לגלוטן אלא גם לחלבון בשם אבניו, הדומה לגיליאדין (שהוא המרכיב הבעייתי עבור צליאקים בגלוטן).

מדובר במיעוט אך עדיין קיימת המלצה של משרד הבריאות שלא לצרוך שיבולת שועל. עם זאת, יש לציין כי ההנחיה הזו היא ישנה מאד, ניתנה ב-2003, בתקופה שבה נהגו לגדל שיבולת שועל רק בשדות הסמוכים לשדות חיטה וההנחיה ניתנה מתוך הגנה על צליאקים פן בטעות בזמן קצירת שיבולת השועל, היא תתערבב (ובצדק) עם החיטה.

מאז, ובעיקר בשנים האחרונות, עבר נושא גידול שיבולת השועל מהפכה וישנם כיום לא מעט שדות שיבולת שועל אשר גדלים הרחק משדות חיטה ובכך למעשה מבטלים את הסיכון האפשרי כי חיטה תשתרבב למארזי שיבולת השועל אשר כשלעצמה – אינה מכילה גלוטן.

איפה ניתן לרכוש מוצרים ללא גלוטן?

כיום, ישנה כאמור מודעות רבה בישראל למחלת הצליאק וסל המוצרים ללא גלוטן עולה במאות אחוזים מדי שנה בהתמדה. משווקים ויבואנים ערים לדרישה הרבה שיש למוצרים ללא גלוטן אך יחד עם זאת, מחיריהם הכוללים עלויות גבוהות, הופכות לא פעם ללא משתלמות לא עבור היבואנים ולא עבור הצרכנים.

ברוב רשתות השיווק, קיימות כיום מחלקות בגדלים שונים תחת הכותרת ״ללא גלוטן״ וגם בחנויות הטבע השונות, ניתן למצוא היום קמחים ומוצרי מזון ופארם ללא גלוטן.

קיימים כיום מספר אתרי אינטרנט ושירותי משלוחים בפריסה ארצית של בתי עסק אשר עוסקים אך ורק במוצרים ללא גלוטן וכך, בהזמנה אינטרנטית, ניתן לקבל סל מוצרים ללא גלוטן עד לפתח הבית. 

מהם הארגונים הפועלים בישראל למען קהילת הצליאקים?

בישראל פועלים כיום ארגון זכויות הצליאק שמעבר לפעילותו השוטפת לסיוע, עזרה ותמיכה בצליאקים, גם מארגן אירועים עבור צליאקים כמו נופש שנתי בעיר אילת, יום כיף שנתי בשביל התפוזים ועוד.

תמיכה וסיוע ניתן כמובן למצוא גם בקבוצות הפייסבוק של הצליאקים כאשר שתי הקבוצות העיקריות הן קבוצת ארגון זכויות הצליאק ועמוד קבוצת הפייסבוק של האתר שבו אתם קוראים עכשיו, ״עולם שלם ללא גלוטן – Wheatout״.

האם צליאקים זכאים לסיוע כלכלי מביטוח לאומי?

לא. במידה וישנן משפחות לצליאקים המתקשים לממן מוצרי בסיס, הן רשאיות לפנות לגורמי הרווחה לבקשת סיוע ככל משפחה המתקשה בכלכלת הבית ולהענות על פי הקריטריונים שנקבעו.

האם קיימת חובה על מערכת החינוך לספק הזנה ללא גלוטן לצליאקים?

כן. על מוסדות חינוך הכלולים בחוק חינוך חובה, לספק מזון ללא גלוטן עבור פעוטות / ילדים ונוער עם צליאק מגיל 3 ועד 18. במסגרת חוזר מנכ״ל משרד החינוך אשר יצא בשנת 2015 ושתמצאו בלינק הזה, מצוין במפורש כי בכל פעילות חינוכית שיזם או מארגן מוסד חינוכי ובו דואג המוסד להזנה עבור הילדים, ידאג המוסד גם למזון ראוי ומזין עבור הילדים הצליאקים, לרבות בטיולים ובמסעות בארץ או בחו״ל.

האם צליאקים מתגייסים לצבא?

כן. בעבר, נהג צה״ל לשחרר צליאקים משירות תחת סעיף בריאותי 21 ואיפשר להם להגייס תחת ענף מתנדבים לשירות מקוצר או מלא. כיום, מתגייסים הצליאקים כשאר החיילים וזוכים למענה תזונתי המותאם להם. באתר מיטב, יוכלו מועמדים לשירות צבאי לקרוא יותר על זכויותיהם של הצליאקים שבהם.

חיילים החולים בצליאק, זכאים לדמי כלכלה נוספים אשר יועברו לחשבון הבנק שלהם, על מנת לאפשר להם לרכוש מזון באופן עצמאי. חיילים המשרתים בבסיס פתוח זכאים לסכום כספי יומי עבור מענה הזנה ייחודי המתבסס על מזון מוכן ולחם ללא גלוטן בשילוב עם פרטי מזון נוספים.

מסעדות ללא גלוטן בניו יורק. צילום: דביר בר
מסעדות ללא גלוטן בניו יורק. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

מסעדות ללא גלוטן בברצלונה. צילום: יח״צ
המלצות חו״ל

ברצלונה ללא גלוטן

טסים לספרד? קבלו את רשימת מסעדות ללא גלוטן בברצלונה, ושתהיה טיסה נעימה. ברצלונה ללא גלוטן

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 44 תגובות

  1. אורית

    דביר יקר, מאמר מצוין! תודה על השקעתך!

    1. Avatar photo
      דביר בר

      המון המון תודה אורית! תודה על הפירגון

  2. תמר

    שלום דביר, רציתי לשאול לגבי קטניות (עדשים, גרעינים להכנת פופקורן, גרגירי חומוס, קינואה, שומשום) איפה אפשר למצוא אותם נקיים מגלוטן? על הקטניות במדפי הסופר כתוב שעלולים להכיל גלוטן..

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי תמר, זה משתנה מחברה לחברה אבל יש חברות כמו מיה ואחרות שחלקן מצהירות על חלק מהמוצרים שהם נארזים בסביבה נקיה מגלוטן אבל באופן כללי, מוצרים כמו פופקורן, חומוס ועדשים, תמיד טוב לברור ידנית ליתר בטחון ואז אין חשש

  3. תמר

    תודה רבה דביר!
    אבל שוב סליחה שאני מתעכבת על זה, גם ב"מיה" אפילו באריזות ואקום כתוב ש"נארז בסביבה נקיה.. עלול להכיל גרגירים בודדים של תבואה…" כאמא ל"צליאקית טריה" שמאוד מקפידה על התזונה לל""ג, ובכל זאת המדדים של הצליאק בעליה, האם ייתכן שקטניות שהיו חשופות לתבואה/גלוטן בזמן גידולן או באפסנה שלהן הופכות להיות בעצמן"מגלוטנות"? או שאין דבר כזה ובאמת רק צריך לברור? (מנסה לחפש איפה מתפספס לנו. יש משהו משני שגורם לעליה קלה בערכים).

  4. תמר

    תודה רבה דביר!
    שאלה עדיין בקשר לקטניות (שמספקות חלבונים ושאר דברים לחולי הצליאק ולכן חשובות!) גם אצל "מיה" (אפילו באריזות ואקום) כתוב ש"נארז בסביבה נקיה..אך עלול להיות גרגירי תבואה מהשדה.." בתור אמא ל"צליאקית טריה" שמאוד מקפידה על תזונה ללא גלוטן, ועדיין המדדים של הצליאק בעליה כנראה שיש משהו משני שיש בו גלוטן ואנחנו לא יודעים. האם יכול להיות שקטניות שגדלו ליד שדה דגן או שאוחסנו עם דגנים באותו מחסן יהפכו להיות"מגלוטנים" (נגועים בגלוטן) או שאין דבר כזה ובאמת אפשר להסתפק בברירת הקטניות?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי תמר, אין דבר כזה שמשהו בלי גלוטן ששוהה לצד משהו עם גלוטן הופך להיות גלוטני
      אבל כן בהחלט יש אפשרות שחלקי חיטה ישתרבבו בשלבי האריזה למארזים של קטניות שאין בהם גלוטן ולכן יש לברור היטב גם אצל חברות שטוענות שהן ללא גלוטן

      1. עדינה מעוז

        שלום. האם זה בסדר לקנות בוטנים גרעינים וכאלה טבעיים במשקל ולשטוף אותם לפני ואז יהיו נקיים מגלוטן? ואז להכניס לתנור…

        1. Avatar photo
          דביר בר

          היי. אין ערבון שזה יהיה נקי מגלוטן. עדיף לחפש מוצר שנקי מגלוטן בהצהרת המקום המייצר / מייבא

  5. מירי

    דביר מאמר מצויין וישר כח המשך לעדכן, מירי צליאקית

    1. Avatar photo
      דביר בר

      תודה רבה רבה מירי!

  6. ליאת

    תודה רבה דביר! אלוף

    1. Avatar photo
      דביר בר

      תודה רבה ליאת!

  7. הדר

    קודם כל תודה רבה על השיתוף.
    אשמח אם תוכל להמליץ על קמחים מסויימים לאפייה של לחם ועוגות ועוגיות.. מהיכן ניתן לרכוש( אם יש בכפר סבא בכלל טוב)וכמובן מתכונים. תודה רבה

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי הדר. כאן באתר יש שלל מתכונים ורשום ליד כל אחד מהם באיזה קמח השתמשתי
      בנוסף, כאן במדריך הצליאק רשום איפה ניתן לרכוש קמחים, אני לא יודע לומר לך פרטנית לגבי כפר סבא אבל לרוב קמחים ללא גלוטן נמצאים במחלקות הטבע / גרין / מחלקות בריאות ברשתות השיווק

  8. לי

    קמחים ללא גלוטן ניתן לרכוש במרכז ספיר באם המושבות פתצ תקווה למי שצריך.

  9. הדס

    תודה רבה! מועיל מאוד

    1. Avatar photo
      דביר בר

      בשמחה רבה הדס

  10. תמר

    תודה רבה על המידע החשוב!
    לגבי שיבולת השועל – איך אני יכולה לדעת אם אלרגית גם לחלבון האבניו הנמצא בה, והאם הוא קיים גם בשיבולת שועל ללא גלוטן?
    ובכלל – מה היתרון של שיבולת שועל כזו היקרה בד"כ יותר מפי 3 מהרגילה?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי תמר, מהסוף להתחלה: אין לי קשר למחירי שיבולת השועל, וכל מקום מוכר אותה במחירים שלו….
      לגבי חלבון האבניו – הוא נמצא בכל סוגי שיבולת השועל. ההמלצה היא לנסות ולצרוך אותה ולבדוק אם היא גורמת לתופעות הקשורות לצליאק
      במידה וכן – ניתן לעשות בדיקת דם ולראות אם לשינוי במדדים יש קשר לתחילת צריכת שיבולת השועל
      יש צליאקים שמעדיפים לא לנסות בכלל, שיקול של כל אדם כמובן

  11. ברכי

    תודה דביר על הכל , מועיל מאוד!

    1. Avatar photo
      דביר בר

      בשמחה רבה! תודה על המילים החמות

  12. תמר

    תודה רבה דביר על המאמר ועל התשובות!

    1. Avatar photo
      דביר בר

      העונג כולו שלי!

  13. אסתר אלקיים

    מאמר מצויין שנים סבלתי ולא ידעתי שאני רגישה לגלוטן עד שהופנתי לרופאה אנדוקרינולוגיה שלא היה לי מושג מה זה ולצערי בבדיקת דם התגלה הצליאק המודעות צריכה להגיע מרופא משפחה כשיש אנמיה כרונית וחוסר בוויטמין b12 ותלונות חוזרות
    מקווה שביטוח לאומי יכיר במחלה כי ההוצאות יקרות
    שוב תודה על המאמר החשוב ישר כח

    1. Avatar photo
      דביר בר

      תודה אסתר

  14. רקפת טל-אור

    תודה רבה רבה על המאמר המועיל
    אני באופן אישי רגישה לגלוטן(לא צליאקית )ומכינה בבית הכל משום שנמנעת מעמילנים וסוכר לבן…יש כל כך הרבה קטניות מועילות ומזינות שניתן להשתמש בהן כקמח..קמח טף הוא החביב עליי בגלל ערכיו התזונתיים הגבוהים..
    נהנתי מאוד מהמתכונים באתר ואשמח לדעת אם אתה מעביר סדנאות

    1. Avatar photo
      דביר בר

      תודה רבה רקפת. אני אכן מעביר סדנאות. התאריכים כרגע מלאים, אבל בקרוב אפרסם תאריכים חדשים. מוזמנת להרשם לניוזלטר שלי ולקבל פרטים

  15. טלי

    שלום
    תודה רבה על כל המידע
    חסרה לי רובריקה תחת מתכונים למתכונים טבעונים לצליאקים
    או אולי לינק לאתר אחר עם מתכונים לטבעונים שהם גם צליאקים
    (:

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי טלי. באתר כמה וכמה מתכונים טבעוניים. אולי בעתיד תהיה קטגוריה נוספת אולם כרגע אין תכנון שכזה

  16. מאיה

    יש אתר בשפות שונות שכתוב בכרטיס אסור לי גלוטן ושמסביר מה זה בדיוק גלוטן יש מצב ללינק לאתר?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי. לא מכיר אתר כזה

  17. אליענה

    ואוו…זה כל כך עזר לי, אני אובחנתי לפני שבוע…והיו לי כל כך הרבה שאלות. ובאמת ענית על הכל.
    בעיקר נשאר לי לעשות את הבירורים.

    תודה רבה. איזה כיף שהכל כתוב במקום אחד ובצורה מובנת ומפורטת.
    בהצלחה בהמשך העשייה שלך!

    1. Avatar photo
      דביר בר

      תודה רבה! בהצלחה

  18. גליה ברפמן

    שלום, לגבי תרופות, החומרים הלא פעילים עלולים להכיל גלוטן, האם זה מופיע בעוד שמות של חומרים ששוים לגלוטן?
    תודה רבה

    1. Avatar photo
      דביר בר

      יש לבדוק מול כל חברה

  19. יצחק

    יש לנו נכדה בת שנתיים שאובחנה עכשיו כציליאקית.
    נאמר לנו ע"י "ציליאק בקהילה" שבשנה הראשונה לאבחנה לא מומלץ לצרוך מולינו.
    זה נכון?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      יש כמה סוגים של מולינו. כנראה המליצו לא לצרוך מולינו כחול שמבוסס עמילן חיטה ללא גלוטן. עם המולינו הירוק אין בעיה

  20. רונית

    היי דביר תוכל להסביר בבקשה מה הענין עם עמילן חיטה? יש קמחים שמכילים ויש כאלה שלא וזה עדין לל"ג וזה לא מובן לי

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי רונית. זה נושא מורכב. את יכולה לקרוא 2 פוסטים שכתב בנושא שגיא עמיחי בעמוד הפייסבוק שלו כאן בלינק הזה (תכתבי בחיפוש בעמוד עמילן חיטה) או שפשוט תגללי למטה
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100046024062456

  21. רחל

    אני מורה יש לי השנה תלמידה עם ציליאק.
    נהניתי לקרוא ולדעת עוד בתחום זה.
    רציתי לשאול בשלוקים(איגלואים קטנים הנקראים"פופלי" יש גלוטן?
    אשמח לתשובה מהירה. תודה רבה!

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי רחל. אני לא מכיר את כל המוצרים. מציע לבדוק בקבוצות הפייסבוק השונות הייעודיות ללא גלוטן

  22. ספיר

    הי דביר, תודה על המידע. שאלה לגבי שיבולת שועל. לא ברור לי אם אפשר לצרוך שיבולת שועל רגילה או לא. הבת שלי צליאקית אך ללא תסמינים כך שגם עניין הבדיקה העצמית פה לא יעזור (גם אם היא תאכל שיבולת שועל שלא מצויינת כלל"ג היא לא תרגיש הבדל). ההמלצה היא לא לאכול כלל שיבולת שועל? או לאכול רק שיבולת שועל המסומנת כלל"ג? תודה

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי. בשיבולת השועל עצמה אין גלוטן

כתיבת תגובה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן