לחמניות גבינה ללא גלוטן - בלוג Wheat Out - עולם שלם ללא גלוטן דביר בר

לחמניות גבינה ללא גלוטן

מכל הדברים שאסור היה לי לאכול בתור נער מתבגר עם צליאק, תמיד חשקתי בלחמניות גבינה ללא גלוטן (בויוס או בואיקוס, תלוי מאיפה אתם).

השילוב של הגבינה, לפעמים גם עם זיתים בתוך מאפה קראנצ׳י תמיד סיקרנו אותי ואני מכיר מעט מאד צליאקים שמעולם לא ״טעמו״ משהו עם גלוטן במודע (תיאור רומנטי לגניבה בהסתר). אני ״טעמתי״ בויוס ורק חיכיתי ליום שבו אוכל לאכול כאלה ללא גלוטן. אם להיות לרגע כן עד הסוף, אספר שבתור ילד וכמתבגר, ״גנבתי״ לא מעט גלוטן. כילד בן שנתיים, בסוף שנות ה-70 לא הייתה מודעות שלא לדבר על תחליפים וקמחים והאופציות לצליאקים היו לא ראויות, אז גנבתי בסתר מאחורי גבם של הוריי (פוסט על זה בנפרד). גנבתי וחלמתי על בויוס ללא גלוטן כמו גם על קובה סלק, בורקס, ומנות נוספות.

אז היום צליאקים כבר לא צריכים לפנטז, ולא צריכים ״לגנוב״, המודעות בדרך הנכונה וגם המתכונים, הפתרונות והתחליפים ואין רגע מתאים מזה כדי לחזור לפנטזיה ההיא, לפנטזיה על בויוס, לחמניות גבינה ללא גלוטן.

לחמניות גבינה ללא גלוטן
לחמניות גבינה ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס

הטיפ המרכזי כשמכינים בויוס היא לא לחשוב על מה לעשות עם אלו שיישארו, כי לא יישארו. כל המהות של לחמניות גבינה ללא גלוטן היא לאכול אותן דקות אחרי שיצאו מהתנור, שלא לומר לחטוף אותן ואם תכינו את המתכון הבא לפי ההנחיות ויישארו לכם לחמניות גבינה שלא נחטפו, תתחילו לנתח איפה טעיתם.

שנתחיל?

המצרכים ל-12 לחמניות גבינה ללא גלוטן

כוס וחצי קמח רב תכליתי ללא גלוטן לאפיה (250 גרם)

150 גר׳ גבינה צהובה מגורדת.

גביע אחד של יוגורט.

150 גר׳ גבינה לבנה.

50 גר׳ גבינה כחולה או כל גבינה עזת טעמים אחרת (בערך ככף גדושה).

5 כפות שמן זית (ועוד קצת לשימון התבנית).

כף שומשום מלא /  שחור לקישוט.

ביצה אחת.

שקית אבקת אפיה.

חצי כפית פלפל שחור גרוס. 

קמצוץ מלח גס.

שן שום קצוצה דק.

בויוס ללא גלוטן. צילום: דביר בר
בואיקוס ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס

עכשיו מגיע החלק הקל: נחמם תנור (תכנית טורבו) ל-180 מעלות ובמקביל, את כל החומרים הרטובים (כולל הגבינות) ואת השום והתבלינים נכניס בקערה ונערבב. לאחר שמתקבלת תערובת אחידה, נטעם אותה. שלב זה חשוב מאד מאחר והוא האינדיקציה שלנו להצלחת המאפה. טעים לכם? מעולה. חסר לכם משהו? שפרו את הטעם כמה שבא לכם. ניתן להוסיף עשבי תיבול קצוצים דק כמו שמיר, עירית או בצל ירוק, אפשר להוסיף קמצוץ אגוז מוסקט מגורר ואין גבול לרעיונות.

אחרי שעיסת הגבינות טעימה לנו, נוסיף את הקמח ואת אבקת האפייה תוך כדי ערבוב לתוך העיסה בעזרת כף ונערבב היטב במשך כשלוש דקות עד להטמעתו המלאה של הקמח בעיסה.

העיסה שאמורה להתקבל לאחר ערבוב כל הקמח היא אחידה ודביקה מאד אך לא רטובה. אם קיבלתם עיסה רטובה מדי, אפשר להוסיף כמה כפות קמח עד שהעיסה תהיה אחידה יותר, רטובה פחות אבל עדיין מאד דביקה אולם אם פעלתם במדויק לפי המתכון – ממש אין צורך להוסיף דבר והמרקם שקיבלתם הוא המרקם המדויק.

את הבויוס ניתן להכין גם בתבנית אינגלישקייק ולחתוך למנות לאחר מכן – אני אוהב להכין אותן בתבנית מאפינס אישיות (תבנית של 12 או 16 יחידות) שאותה נשמן מעט בשמן לפני שנכניס לגומחות שלה את כדורי הבויוס שלנו.

זה השלב לשמן גם את הידיים ולקרוץ כדורים בגודל כדור טניס שולחן בכל אחת מהחורים בתבנית המאפינס המשומנת. נשארה לכם עיסה? הגדילו את הכדורים או הקטינו בהתאם לתוצאה. אפשר להכניס את התבנית למקרר לשעה או להשאיר בחוץ לחצי שעה ולתת לאבקת האפייה לעשות את שלה. מנסיון, לפעמים גם הכנסה מיידית לתנור תעשה את שלה – נסו וגלו מה עובד לכם יותר טוב.

אפו את הלחמניות גבינה ללא הגלוטן חצי שעה בתנור שחומם מראש על 180 מעלות או עד שיקבלו צבע זהוב יפה ואחיד.

לאחר האפיה, נוציא את התבנית מהתנור ונניח ללחמניות להצטנן בטמרטורת החדר. רק לאחר צינון – נשלוף אותן בעדינות מהתבנית בעזרת ידית של כפית.

טיפ: אישית, אני אוהב לשלב במתכון הזה גם חצי זית בכל מנה: אפשר פשוט לנעוץ את חצי הזית לתוך כל ״כדור טניס״ שכדררנו ביד. 

ועוד קטנה: גבינה כחולה היא גבינה עזת טעם ולא כולם אוהבים אותה, בעיקר ילדים. ניתן להחליף אותה בגבינה קשה אחרת באותה הכמות ולפצות על הטעם העז בכל דבר אחר שאתם אוהבים את טעמו בלחמניות, עגבניות מיובשות יעבדו כאן נהדר.

אם הכנתם את לחמניות הגבינה ללא הגלוטן הטעימות האלה, אל תשכחו לצלם, להעלות לרשת החברתית האהובה עליכם ולתייג את עמוד האינסטגרם שלי שאראה ואוכל לפרגן לכם בחזרה.

בתיאבון

דביר

לחמניות גבינה ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס
לחמניות גבינה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

דביר מבשל

בורקס דפי אורז

בורקס דפי אורז הוא לא רק ללא גלוטן, אלא גם ללא כמויות השמן. כך תכינו אותו בקלות בבית

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. במשך שנים הכנתי בואיקוס רגילים עם קמח. זוגתו של בני אלרגית לגלוטן ואין סוף פעמים ניסיתי להנגיש לה את המאפה האהוב שלנו.
    אתמול בערב, בזכותך, הצלחתי להפיק בואיקוס מדהימים, טעימים ויפים יותר מהמתכון המקורי. תודה ענקית.
    מהיום אני מכינה רק בואיקוס ללא גלוטן – הרבה יותר טעים !

    1. דביר בר

      איזה כיף לקרוא!! שימחת אותי מאד. המון תודה בטי

  2. היי איך אני ממירה לכמויות בכוס..אין לי משקל…
    תודה????

    1. דביר בר

      היי עינת. למוצרים שאפשר להמיר – אני מציין זאת. יש מוצרים שזה לא מאד אפשרי כמו למשל גבינה כחולה, אבל אני יכול לומר לך שבמקרה של המתכון הזה – כמות הגבינה הכחולה שקולה בערך לכף גדושה.

  3. אני רגישה לגלוטן וחיפשנו עם נכדתי משהו להכין ביחד ונתקלנו במתכון הזה, אנחנו עכשיו אחרי טעימה והן יצאו מעולות. תודה

    1. דביר בר

      איזה כיף לקרוא!! המון תודה!!

  4. האם אפשר לעשות את זה כפליאו באיזושהי דרך?

    1. דביר בר

      היי מתן, אני לא מומחה לפליאו אז לא רוצה סתם להטעות אותך…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט

לקבלת עדכונים ללא גלוטן במייל

דילוג לתוכן