טעויות נפוצות שצליאקים עושים - בלוג Wheat Out - עולם שלם ללא גלוטן דביר בר

טעויות נפוצות שצליאקים עושים

חשבתם שהתחליפים ללא גלוטן בריאים? הנטורופתית אסי רוז עושה עבורכם סדר במזווה ומזהירה מפני המוצרים ללא גלוטן שעשויים להיות ממש לא בריאים

החיים ללא גלוטן יכולים להיות הפכפכים: מצד אחד, בהשוואה ל"חיים הקודמים" שלנו, יתכן שאנו מרגישים נפלא, ישנים טוב יותר מבעבר, חיוניים, ואולי אפילו בעיות הקשב שלנו נעלמו. מצד שני, אנחנו ממלאים את הארון והמקרר בתחליפים ללא גלוטן שבהם מסתתרים בשקט כמה מהאויבים הכי גדולים לגוף שלנו. השלב החשוב ביותר בתזונה ללא גלוטן הוא מודעות

1. הזהרו מרשימה ארוכה של מרכיבים על גב מוצר אחד

דמיינו תהליך הכנה של לחם "רגיל" – נחוצים לו בסך הכל 4-5 מרכיבים: קמח, מים, שמרים ומלח. במקררי "לחמים" נטולי גלוטן, תמצאו בקלות כאלו המכילים כ-30 (!!) מרכיבים, שבשילובים מסוימים מאוד גורמים למשהו שאינו "לחם" להראות ולהרגיש כלחם!

עבור אלו מאיתנו שצורכים לחם על בסיס יומיומי, בחירת תחליף שמכיל רכיבים הפוגעים בגופנו עלולה להסב נזקים רבים.

כל מוצר מדף בחנות מכיל תווית עם רשימת הרכיבים שלו.הרכיב הכתוב ראשון ברשימה נמצא במינון הגבוה ביותר (מבין כל הרכיבים) באותו המוצר. הרכיב השני ברשימה – בכמות פחותה מהראשון, וכן הלאה בסדר יורד.

המלצתי היא להקפיד לבחור במוצרים שרשימת הרכיבים שלהם לא ארוכה ומלאה מילים שאינכם מבינים את משמעותן. דעו מה אתם מכניסים לגופכם, אם אתם לא מכירים את שמות הרכיבים, גם הגוף שלכם לא יצליח לזהות ולעכל את הרכיבים הללו.

חפשו מוצרים פשוטים ו"אמיתיים", לא את אלו שהונדסו במעבדות. יש כאלו! רק צריך לדעת מה לחפש.

אסי רוז. צילום: יח״צ
אסי רוזיצנר ND, נטורופתית וצליאקית

2. זהירות נתרן / מלח / סודיום

בעוד שהנתרן משמש את תעשיית המזון המתועש בעיקר כחומר משמר ומשפר טעם, הוא חבוי תחת שם תמים למראה, הנתרן משפיע על מערכות רבות בגופנו, ביניהן מערכות הדם, העיכול, מאזן תקין של נוזלי הגוף ותפקודי הלב. צריכה גבוהה של נתרן יכולה לגרום לתחלואות רבות בגופנו.

ישנם מוצרים ללא גלוטן שכמות הנתרן בהם מגיעה למספרים בלתי נתפסים והסיבה היא שהנתרן משמש גם כחומר משמר ומעניק למוצרים חיי מדף ארוכים יותר וזאת על חשבון הבריאות של כולנו.

צמוד לרשימת הרכיבים מהסעיף הקודם ישנה טבלה קטנה, שמסמנת את הערכים התזונתיים של המוצר – בדקו כמה נתרן המוצר מכיל. אנחנו מחפשים מוצרים שכמות הנתרן שלהם לא עולה על 450-500 מ"ג ל-100 גרם מוצר ומומלץ ורצוי גם פחות.

חשוב לדעת – את הנתרן ניתן גם למצוא בשמות אחרים: סודיום גלוטמט, מונוסודיום גלוטמט, וסודיום ניטראט.

נתרן נמצא גם במוצרים שאינם מלוחים ולכן גם אם אתם אוכלים מוצרים מתוקים, חפשו את הנתרן ברשימת המרכיבים.

3. הסוכר הנסתר

סוכר הוא חומר משמר ו"משפר טעם" נפוץ מאוד במזון מתועש. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שהוא ממכר פיזית (גופנו מייצר בו תלות). הסוכר נפוץ מאוד במוצרי מזון מתועשים נטולי גלוטן מכיוון שהתחליפים העיקריים לגלוטן במזון מתועש הם עמילנים שונים, שהם למעשה פחמימה פשוטה, כלומר -סוכרים.


פחמימות פשוטות גורמות לעלייה חדה ברמת הסוכר בגופנו, ולאחר זמן קצר מאוד לירידה חדה של רמת הסוכר, דבר אשר מוביל לתחושת שובע קצרת טווח, ורצון עז לצריכה נוספת של סוכרים לאחר זמן קצר.

שימו לב: קיים קשר ישיר בין תנודות חדות של רמות הסוכר בגופנו לתחלואות רבות, ביניהן מחלת הסכרת.

אחוז הצליאקים בקרב חולי סכרת גבוה פי כ-5 מאשר בקרב האוכלוסייה הכללית ולכן, הקפידו לצרוך מוצרים עם רמת סוכר נמוכה וכמות סיבים תזונתיים גבוהה.

4. זהירות: זיהום משני

בעיה נפוצה שמאוד קשה לנו להימנע ממנה באכילה במסעדות ואפילו בבתים זרים היא זיהום המשני בחללים שבהם מכינים מנות ללא גלוטן לצד מנות עם גלוטן.

פירוש זיהום מִשׁנִי הוא נוכחות מזערית יחסית של גלוטן באוכל שלנו.

זיהום מִשׁנִי יכול להיגרם ממגוון גורמים:

  • משטח עבודה "מלוכלך" בשאריות גלוטן גם כשהאוכל לכאורה נטול גלוטן.
  • ברטבים כמו סויה, חומץ אורז, טריאקי (שבתהליך ההכנה שלהם מוסיפים להם חיטה) או רטבים סמיכים שמוגשים לצד מנות רבות (שמוסיפים להם קמח כדי להסמיך אותם).
  • מנות שלכאורה לא אמורות להכיל גלוטן – מאכלים איטלקיים, תבשילים שונים וכו' שבמסעדות רבות מוסיפים להן קמח כדי להפוך אותן לסמיכות יותר.
  • מנות בשר רבות (כגון גולש, ותבשילי בקר אחרים) מכילות קמח "סמוי" מכיוון שמטגנים את הבשר עטוף בקמח לפני הבישול.

לכן כשאתם אוכלים במקום שאינכם יודעים בוודאות שהוא נקי מגלוטן, חובה לוודא (ואל תתביישו לשאול מספר פעמים, ואף לבקש מהמלצרים שיבדקו מול הטבחים) – האם המנה נטולת גלוטן??

כמובן שרצוי שגם משטח העבודה להכנת המנה יהיה *ללא גלוטן* בהגדרה.

  • "גלוטן של אחרים" – כולנו מכירים את זה שאנחנו יושבים לאכול עם משפחה או חברים, שרוב האנשים לא מודעים לכך שכשהם מעבירים את הלחם מעל המנות במרכז השולחן, או "מנגבים" את החומוס, הטחינה, השקשוקה וכו' עם הלחם, הם למעשה "מלכלכים" את המנות בגלוטן. זה פשוט לא בתודעה שלהם.
    כנ"ל כשחולקים מנות נטולות גלוטן ומנות שיש בהן גלוטן. מזלג שנגע במנה שמכילה גלוטן "ילכלך" את המנה נטולת הגלוטן, אפילו אם זה רק לטעימה קטנה.

בקשו בנימוס מיושבי השולחן לשים לב לכך ולא לעשות זאת, או לחילופין קחו לכם אוכל לצלחת האישית לפני שהם "טובלים" את הלחם במנות.

5. אפיית לחם עצמאית – זה קל!

כן, קראתם נכון. זה ממש קל להכין לחם ומאפים נטולי גלוטן בבית.

תופתעו לגלות שבין כל הקמחים שאינם מכילים גלוטן מסתתרות פנינים מופלאות כגון קמחים מקטניות (חומוס, עדשים וכו') ומאורז.

נסו להכין את המאפה המלוח האהוב עליכם מקמח חומוס או עדשים. עם קצת מחקר באינטרנט, התמדה, ומשחק תופתעו לגלות שזה קל משאתם חושבים ויוצא נהדר! בנוסף זה יזכה אתכם ביתרונות בריאותיים משמעותיים שקמחים אלו עשירים בהם, ותופתעו לגלות עולם חדש של מרקמים וטעמים משגעים.

לעוגות – אין כמו קמח אורז שמפיק עוגות עסיסיות ותפוחות.

אל תפחדו מהם, הם מחכים לכם על המדף, הם סופר בריאים ויתרמו לגופכם הרבה יותר מקמחים מתועשים.

אסי רוז

ND, נטורופתית וצליאקית

לעמוד הפייסבוק של אסי

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

מסעדות ללא גלוטן בברצלונה. צילום: יח״צ
המלצות חו״ל

ברצלונה ללא גלוטן

טסים לספרד? קבלו את רשימת מסעדות ללא גלוטן בברצלונה, ושתהיה טיסה נעימה. ברצלונה ללא גלוטן

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. עודד

    חבל לי שגם כאן, במקום שמבין שהדבר שהכי גרוע בתזונה הנפוצה הוא הקמחים עם הגלוטן. גם כאן משתמשים בהפחדות ממלח וסוכר. במדינה שלנו אנחנו מזיעים הרבה מלח, ולרוב האנשים חסר, חוסר במלח גורם לכרבי ראש -> סחרחורות -> עלפון -> מוות. הגוף מסוגל לספוג עודפי מלח רבים לפני שזה גורם להשפעה כלשהי ומסוגל להפטר בקלות מעודפים. כל עוד לא תתחילו לאכול גושי מלח אתם תהיו בסדר.
    ולגבי הסוכר, כל פחמימה היא סוכר והיא מעלה את רמות האינסולין בגוף. לא הוכח שדווקא שינויים מהירים ברמות האינסולין הם אלה שגורמים לסכרת. לפי המחקרים החדשים מסתמן שדווקא רמה אפילו מתונה אבל לזמן ארוך משפיעה יותר, וזו מגיעה דווקא מפחמימות מורכבות ולא סוכרים פשוטים.
    אז חבל להטעות ולהפחיד אנשים סתם

    1. Avatar photo
      דביר בר

      מחקרים יש המון ומה לעשות – רוב המחקרים בעולם המודרני מדברים בדיוק על הדברים שאתה חושב שהם לא נוראיים. דווקא תחליפים לגלוטן הם הרבה פעמים יותר מסוכנים ממוצרים רגילים ואת זה אומרים שורה ארוכה של תזונאים ורופאים. לא חייבים להסכים. בסוף כל אחד עושה מה שטוב לו/לה. אחלה סופש עודד ומקווה שנהנית מדברים אחרים באתר

כתיבת תגובה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן