טורטיות ללא גלוטן - בלוג Wheat Out - עולם שלם ללא גלוטן דביר בר

טורטיות ללא גלוטן

מתכון שכיף להכין בזוג או עם ילדים: כך תכינו בבית טורטיות ללא גלוטן מקמח תירס לבן

אחת המנות שהן לא רק הכי טעימות בעיני, אלא גם הכי כיפיות להכנה בתהליך שלהן, היא טורטיה ללא גלוטן ואם להיות יותר מדויקים, אז טאקוס ומה ההבדל בין טאקו לטורטיה? נורא פשוט: טאקו זו בעצם טורטיה עם מילוי (ותודה ליטי מלואיס טאקוס המעולים בירושלים על הלימוד). הבדל פחות רשמי  שהשתרש לרוב הוא הגודל. בעוד שקוטרו של טאקו ממוצע יהיה באיזור ה-6 אינץ׳ (15 ס״מ), הרי שקוטרה של טורטיה ממוצעת תעמוד על כ-10 אינץ׳ שהם כבר קוטר שווה ל-25 ס״מ וניתן למצוא גם במקסיקו וגם בארה״ב טורטיות שמיועדות לגילגול למטרת מנת הבוריטו שמגיעות גם ל-12 אינץ׳.

ועוד שני דברים חשובים מאד לפני שמגיעים לדבר שלשמו התכנסנו, מתכון להכנת טאקו: בניגוד למתכונים אחרים, שבהם ניתן להמיר קמח כזה בקמח אחר ועדיין ייצא טעים ונחמד, הרי שאם רוצים להכין טורטיה או טאקו אמיתיים, תהיו חייבים להשתמש בקמח תירס לבן בלבד ולא בשום תחליף אחר. קמח תירס לבן, כשמו כן הוא, לא מדובר בקמח התירס שאתם רואים ברשתות השיווק וצבעו צהוב והוא בעל מרקם גרגירי, זה לא זה.

קמח טורטיות לבן הוא קמח שטחון הרבה יותר דק, עד לכדי אבקה לבנה. לא פשוט למצוא בארץ את קמח התירס הלבן מאחר וטורטיות הוא לא מאכל מאד פופולרי בישראל (מסיבה לא ברורה לדעתי, אבל עדיין זה המצב) אבל תנו לי לעזור לכם: אם תכנסו לאתר הישראלי, Guluten, שמתמחה בשיווק מוצרים ללא גלוטן בישראל, תוכלו לרכוש את קמח Minsa ולשלוח אותו עד אליכם הביתה (יש גם אופציה לאיסוף עצמי מאבן יהודה) ובמיוחד עבורכם, סידרתי הנחה של שבעה אחוזים על רכישת קמח תירס לבן בשימוש בקוד ההנחה Wheatout בזמן התשלום באתר.

טורטיות ביתיות ללא גלוטן. wheatout.co.il
טורטיות ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס

מקומות נוספים בהם תוכלו להשיג קמח תירס לבן: הדוכן התאילנדי בשוק הכרמל (וגם בחנות תבליני כחלני ברח׳ יום טוב ליד הפינה עם רח׳ מל״ן בת״א), ואם אתם מחולון, תוכלו למצוא את הקמח במפעל טרס פזוס ברח׳ המרכבה 73. מותג נוסף של קמח תירס לבן שמשווק בארץ הוא pan.

ודבר אחרון לפני שניגש למתכון: להכנת טורטיות או טאקו ללא גלוטן, נצטרך מכשיר שלמעשה ״מוחץ״ את כדורי הבצק שניצור ומשטח אותם מאד. יש שתי דרכים להגיע לתוצאה הזו: האחת, היא לרכוש מכשיר להכנת טורטיה באמזון או באליאקספס (אני קניתי בלינק הזה), או פשוט להשתמש בשתי תחתיות של סירים, שמחיצת כדורי הבצק ביניהן, יתנו אפקט דומה מאד. 

שנתחיל?

המצרכים להכנת הטורטיות עצמן:

2 כוסות קמח תירס לבן מסוג Minsa.

2 כוסות מים חמים.

2 כפות שמן.

המצרכים למילוי הטורטיות:

אבוקדו שלם בשל.

2 עגבניות אדומות.

4 גבעולי כוסברה.

רבע בצל סגול.

קורט מלח.

מכשיר להכנת טורטיות ללא גלוטן. דביר בר
טורטיות ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס
הרכבת טאקו ללא גלוטן. דביר בר
טורטיות ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס

נתחיל בהכנת בצק הטורטיות: בקערה נערבב את קמח התירס, השמן ואת המים ונלוש אותם יחדיו כ-2 דקות עד קבלת בצק אחיד ונח לעבודה, ממש כמו פלסטלינה מעט גרגירית. אם הבצק יוצא לכם רטוב מדי, הוסיפו מעט קמח תירס. אם הבצק יבש מדי ומתפורר, הוסיפו מים. 

הרטיבו את הידיים במים והכינו ממסת הבצק כדורים קטנים בקוטר מעט יותר קטן מכדור פינג פונג אבל גדולים ממטבע של חצי שקל. כעת, בעזרת המכשיר להכנת טורטריה, הניחו בכל פעם כדור בצק אחד בין פלטות המכשיר ומחצו אותו לכדי בצק שטוח ועגול. טיפ חשוב לבעלי מכשירים להכנת טורטיה: הניחו שקית סנדויצ׳ים מתחת לעיגול הבצק לפני שלב השטחתו ועוד שקית אחת מעליו. פעולה זו תמנע את הדבקותו של בצק קמח התירס למכשיר הטורטיה ותאפשר לכם את הוצאת הבצק השטוח בקלות ממנו, היישר אל המחבת. מכמות הקמח בה השתמשתם, תקבלו בין 15 ל-20 טאקוס טעימים. כדי למנוע את הדבקותן לפני שלב הקליה, הניחו ביניהן נייר אפיה או ניילון לסנדוי׳צים.

כעת, חממו מחבת ברזל יצוקה רחבה (הכי רחבה שתמצאו) על הגז. כשהמחבת חמה, השפריצו לתוכה כף של מים. אלו, יהפכו לבועות מיד ויתנו מעט לחות לשלב הבא והוא הנחת 3 טורטיות זו לצד זו על המחבת הלוהטת.

כעבור כדקה עד דקה וחצי, הטורטיות יגיבו באחת או יותר מהדרכים הבאות: הן יתמלאו אוויר חם כמו בפיתה / יווצרו בהן בועות אוויר קטנות, השוליים שלהן יקבלו צבע זהוב. עם הופעת אחת או יותר מהסימנים שציינתי, הפכו בעזרת מרית את הטאקוס על צידן השני לעוד חצי דקה עד דקה ולאחר מכן, העבירו את הטאקוס המוכנים אל צלחת והניחו אותן בערימה.

אין לכם מכשיר להכנת טורטיות? לא נורא. קחו סיר עם תחתית שטוחה והפכו אותו. על תחתיתו, הניחו שקית לסנדויצ׳ים ובמרכזה הניחו כדור בצק. כעת, הניחו מעל לכדור עוד שקית ניילון לסנדויצ׳ים ובעזרת תחתית של סיר נוסף בעל תחתית שטוחה, מחצו בכח רב את כדור הבצק עד שיהפוך לשטוח ודק. קלפו את הבצק השטוח שהתקבל והעבירו אותו למחבת חם כפי שצוין בתהליך  מלפני שתי פסקאות.

כעת, לשלב הטעמים. לטורטיה מבצק תירס אין המון טעם וכעת נותר לדאוג למילוי שלה: שלא תבינו לא נכון, ניתן למלות אותה בכל מילוי שתחפצו, החל מונוטלה ועד בולונז ושאף אחד לא יגיד לכם אחרת. רוצים הצעה למילוי בניחוח מקסיקני? בקערה, קצצו 2 עגבניות אדומות לקוביות עסיסיות, הוסיפו 4 גבעולי כוסברה קרועים ידנית, רבע בצל סגול קצוץ לקוביות קטנות, קורט מלח ואם תרצו, הוסיפו גם קוביות עוף קצוצות דק ושהוקפצו במחבת נפרדת עם מעט מלח, פלפל, צ׳ילי גרוס ופפריקה ומעט עשבי תיבול ומלאו את הטורטיות איך שבא לכם. ניתן גם להכין תבשיל עדשים שחורות מקסיקני מסורתי או בשר ״מפורק״ מבקר, ואפשר כמובן גם להוסיף גבינה או להכין גוואקמולה מאבוקדו מרוסק, מיץ לימון (מחצי לימון) ושן שום קצוצה אחת, הכל לפי טעמכם האישי.

אני אוהב להגיש את הטורטיות בנפרד, את המילויים בנפרד ולתת לכל אורח או בן משפחה להרכיב את הטורטיה שלהם לפי ראות עיניהם כך שכל ביס, יהיה בטעם שונה.

זהו. אם עשיתם הכל כמו שצריך, תקבלו טורטיות חמות, טעימות, מקסיקניות וכייפיות לאכילה בפיאסטה מקסיקנית בייתית. האורחים יטרפו אותן והצליאקים יחגגו איתן וכמובן, יבקשו מתכון אז אל תשכחו לשתף את המתכון הזה איתם.

אם הכנתם את הטורטיות המושלמות האלה, אשמח אם תצלמו, ותעלו לרשת החברתית האהובה עליכם ותייגו אותי שאראה ואוכל לפרגן לכם בחזרה. 

אם תרצו ללמוד עוד על טכניקות להכנת טורטיות ובכלל, על ההיסטוריה של קמח התירס, הבלוגר הנהדר עז תלם, הרחיב על כך אצלו בבלוג ואני יותר מממליץ.

בתיאבון

דביר

טורטיות ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס
טורטיות ללא גלוטן. דביר בר
טורטיות ללא גלוטן. צילום: נמרוד סונדרס

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

מסעדות ללא גלוטן בברצלונה. צילום: יח״צ
המלצות חו״ל

ברצלונה ללא גלוטן

טסים לספרד? קבלו את רשימת מסעדות ללא גלוטן בברצלונה, ושתהיה טיסה נעימה. ברצלונה ללא גלוטן

קרא עוד »

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. ילי

    וואה נראה טוב וטעים.. אפשרי להשתמש בקמח תירס צהוב?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי. לא. הקמח הצהוב לא טחון דק והתוצאה שתתקבל תהיה לא מומלצת לטורטיה…

      1. ילי

        דווקא ישנו קמח תירס טחון דק דק בצבע צהוב כמו קמח לבן רגיל….אני לא מתכוונת לזה שמכינים פלונטה ????

  2. ילי

    דווקא ישנו קמח תירס טחון דק דק בצבע צהוב כמו קמח לבן רגיל….אני לא מתכוונת לזה שמכינים פלונטה ????

  3. יובל

    היי דביר, רציתי לשאול האם אפשר להקפיא את הטורטיות אחרי ההכנה?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי יובל. אפשר להקפיא את הטורטיות ולשים אותן בשקית אטומה ואז לפני שימוש, פשוט לחמם מחבת לוהט, להרטיב ממש מעט עם היד את הטורטיה הקפואה, לשים 20 שניות מכל צד על המחבת והיא אמורה להיות כמו חדשה ומוכנה לאכילה

  4. רחל

    שאלה הקמח תירס הוא פמחימה?

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי רחל. אני לא תזונאי וחלילה גם לא מתיימר

  5. תמי

    אנחנו שמים שני קרשים שביניהם הטורטיה בתוך מכשיר לסחיטת הדרים וכך יוצרים מכבש מאולתר

    1. Avatar photo
      דביר בר

      אחלה אילתור!!

  6. ג'קי

    מה עם קמח קונדיטור? הוא מאוד דק. תודה

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי ג׳קי. קמח קונדיטור מורכב עמילנים בלבד ונחשב לקמח נחות במרכיביו למרות מחירו הזול והמסובסד. אפשר להכין ממנו הרבה דברים אבל מבחינת ערכים תזונתיים – עדיף מאד שלא לצרוך הרבה ממנו

  7. danielle

    היי דביר, המתכון נראה מדהים!
    אנחנו גרים בשוויץ, וכאן יש קמח תירס טחון דק-דק (לא פולנטה). זה יכול לעבוד לדעתך? שווה לנסות?
    דניאל.

    1. Avatar photo
      דביר בר

      היי. אני לא יודע כי לא ניסיתי אבל לרוב טורטיות מכינים מקמח תירס לבן (לא צהוב) שמיועד לארפה / טורטיות וכאלה….
      חברה טובה גרה בשוויץ ואמרה שהבינה מחברים שאין כזה מבחר גדול ללא גלוטן

כתיבת תגובה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן