עולם שלם ללא גלוטן - דביר בר

גרנולה ללא גלוטן

גרנולה ללא גלוטן עם קוואקר, טחינה וסילאן

במהלך השנים נתקלתי בהמון דרכים להכין גרנולה ובסופו של דבר אם יש משהו שאני אשמח שתיקחו מהפוסט הזה – הוא שגרנולה אמורה להכיל בסופו של דבר את התערובת שהכי מתאימה לכם, לטעם שלכם והיא נתונה לאין סוף שינויים ולערכים תזונתיים וקלוריים שונים.

מעבר לזה שגרנולה היא פשוט טעימה וקראנצ׳ית ונהדרת כארוחת צהריים או ערב, היא ארוחת בוקר מושלמת מאחר והיא כוללת חלבונים, סוכרים ופחמימות שנותנים אנרגיה לכל היום ועבור נמנעים מגלוטן שזקוקים לא פעם להיערך מראש לארוחות בחוץ, הגרנולה הזו היא פתרון מושלם משום שאפשר לקחת איתנו קופסה מלאת כל טוב ממנה ורק לצרף אותה לקערה עם פרי חתוך ויוגורט (אפשר כמובן טבעוני) עשיר בחלבון – ואנחנו מסודרים.

מתכון לגרנולה טומן בחובו התעסקות עם שאלה אחת בלבד: כמה קראנצ׳י אתם אוהבים את חתיכות הגרנולה שלכם ובסוף הכל תלוי בכמות הסוכר והסילאן שתחליטו לשים כמו גם משך האפיה שתבחרו.

שנתחיל?

גרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
גרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

המצרכים עבור תבנית של גרנולה ללא גלוטן שתוכלו לחתוך איך בכל גודל וצורה שתרצו:

3 כוסות קוואקר – שיבולת שועל להכנה מהירה ללא גלוטן (* אם אתם רגישים לשיבולת שועל, ניתן להמיר בפיצפוצי אורז).

1 כוס גרעיני חמניה (130 גרם).

1 כוס פקאן טבעי (110 גרם).

1 כוס שומשום (כ-120 גרם).

כוס וחצי טחינה גולמית מלאה (360 גרם).

1 כוס סילאן (360 גרם).

רבע כוס סוכר חום דביק (60 גרם).

שליש כוס שמן זית (80 מ״ל/גרם).

כפית שטוחה של מלח גס (כ-7 גרם) – ניתן להמיר במלח שולחן רגיל.

נייר אפיה ומעט שמן זית לשימון.

כפית קינמון.

לשומשום, לגרעיני החמניה ולפקאן תוכלו להוסיף (או להחליפם ב) שקדים, פיסטוקים, צימוקים, אגוזי מלך, דלעת וכו׳. לגמרי עניין של טעם אישי. את הסילאן תוכלו להמיר במייפל או בממתיקים טבעיים אחרים – כל אחד ומה שעושה לו/לה מתוק. 

ניתן להחליף רבע מכמות הטחינה ב…. חמאת בוטנים! בזכות התזונאית שלי למדתי שבניגוד לדעה הרווחת, היא עשירה בחלבונים ובמינונים עדינים, היא נחשבת לבריאה.

המצרכים לגרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
המצרכים עבור גרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

עכשיו מגיע החלק ה״קשה״ של המתכון בדרך להיות גרנולה ללא גלוטן תוצרת בית מזינה, פשוטה וטעימה בטירוף ושמתחסלת מהר. אז כן, בגדול רק מערבבים אבל רגע! יש סדר לדברים.

נחמם תנור ל-150 מעלות. על תבנית אפיה בייתית נניח נייר אפיה, נשמן בכף שמן זית אותה נמרח בעזרת נייר סופג באופן אחיד על נייר האפיה.

לקערה גדולה נשפוך את כל החומרים הרטובים ונערבב אותם לכדי עיסה אחידה. אל תערבבו מדי שאחרת הטחינה תתמצק ותקשה עליכם את החיים.

לאחר מכן נוסיף לקערה את כל החומרים היבשים ונערבב היטב (כם, אפשר ומומלץ באמצעות הידיים אחרי ששטפנו אותם היטב) תוך שאנחנו מוודאים שכל היבשים ״מצופים״ על ידי העיסה הרטובה.

העיסה שתקבלו דביקה מאד וקשיחה, לא להבהל, זה בסדר גמור.

את העיסה של הגרנולה, שבה הרטובים מצפים היטב את כל החלקים היבשים, נשפוך על נייר האפיה ונפזר אותה כך שיווצר משטח גרנולה אחיד ונכניס את התבנית לתנור למשך 25-30 דקות אבל שימו לב: כעבור עשר דקות, באמצעות כפפה המיועדת לחום התנור, הוציאו את התבנית, וערבבו את התערובת בשלב שבו היא עדיין מאד עיסתית ולחה ונהדק אותה שוב ונחזיר לתנור לאפיה ליתרת הזמן. 

פעולה זו נועדה לוודא שכל חלקי הגרנולה יקבלו מחום התנור ויאפו בצורה שווה.

חזרו על פעולה זו גם כעבור 7 דקות נוספות והמשיכו את האפיה בתנור.

כשהגרנולה מקבלת צבע חום בהיר, הוציאו אותה מהתנור להתקררות בטמפורטורת החדר למשך עשר דקות לפחות. גם אם הגרנולה, אחרי כל זמן האפיה, נראית לכם עדיין עיסתית – זה בסדר. היא תתמצק לחלוטין מחוץ לתנור.

לאחר שתבנית הגרנולה הצטננה, העבירו את התבנית, מכוסה בניילון נצמד למקרר למשך כשעתיים עד לילה. רק כשהגרנולה קרה – שיברו אותה או לטבליות ישרות או לשברים בצורות וגדלים שונים – בקיצור – איך שבא לכם. אפשר לרסק אותה באמצעות סכין מטבח דק דק ואפשר להשאיר צ׳אנקי.

הגרנולה מחזיקה בצנצנת אטומה בין שבוע לשבועיים ולפעמים גם יותר, קחו בחשבון שהיא ״תופסת״ לחות ולכן חשוב מאד שלא לשמור אותה בקירור.

הכנתם גרנולה ללא גלוטן אצלכם בבית? צילמתם? שתפו שאראה! צלמו, תעלו לאינסטגרם / לפייסבוק שלכם ותייגו אותי שאראה ואוכל לשתף בעצמי.

בתיאבון,

דביר

* המתכון בשיתוף קוואקר 

גרנולה לאחר אפיה בתנור. צילום: דביר בר
גרנולה לאחר אפיה בתנור. צילום: דביר בר
ארוחת בוקר, ביניים או ערב מושלמת. גרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
ארוחת בוקר, ביניים או ערב מושלמת. גרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
לא תפסיקו להכין ולאכול. גרנולה ביתית ללא גלוטן. צילום: דביר בר
לא תפסיקו להכין ולאכול. גרנולה ביתית ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מושלמת גם לאירוח. גרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר
מושלמת גם לאירוח. גרנולה ללא גלוטן. צילום: דביר בר

יש לי הרגשה שתרצו לקרוא גם את הפוסטים האלה

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. שלום,לגבי הגרנולה איפה אפשר לקנות פיצוחים/אגוזים ללא גלוטן?

    1. דביר בר

      היי לירון, למיטב ידיעתי בקליית חממה מוכרים בין הייתר גם פיצוחים ללא גלוטן אבל יש לברר ישירות מולם

  2. היי דביר,
    הבת שלי מלבד הצליאק גם אלרגית לשומשום. האם אפשר להחליף את כל הכמות של הטחינה בחמאת בוטנים או ממרח אחר למשל שקדיה?

    1. דביר בר

      היי שרון, בהחלט כן. ובגזרת הפיצוחים כמובן שאפשר להחליף את השומשום בבוטנים / אגוזי מלך / פקאנים או כל דבר אחר שאוהבים לרבות פירות מיובשים

  3. אפשר לוותר על הסוכר ולהוסיף עוד סילאן/מייפל?

    1. דביר בר

      היי טליה. בעקרון אפשר לשחק עם הגרנולה איך שאוהבים. לטעמי לא הייתי מוותר לחלוטין על סוכר חום דביק שתורם גם למרקם, גם לצבע וגם לטעם

  4. מהנסיון שלי, אפשר לוותר לגמרי על תוספת הסילאן (סוף סוף לרובנו גם הסוכר מזיק, לא רק הגלוטן..). במידת הצורך מוסיפים כפית סוכר לצלחת עם החלב. למעשה, אני עושה את הגרנולה גם בלי הטחינה (רק שיבולת שועל, פיצוחים שונים, רבע כוס שמן ורבע כוסף סוכר או דבש)ויוצא נהדר, אבל דווקא נשמע לי רעיון נחמד להוסיף טחינה. שווה נסיון

    1. דביר בר

      טעים בכל מצב (:

  5. במה ניתן להמיר את כל האגוזים והגרעינים ? לאלרגים ובעלי סוג דם B ׂ

    1. דביר בר

      היי נורית. לצערי אין לי פתרון…הגרנולה שלי מבוססת רובה ככולה על פיצוחים וכו׳…אני מניח שניתן לעשות גם גרנולה שמבוססת על פירות יבשים אבל לא ניסיתי בעצמי ואין לי מתכון לזה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט

לקבלת עדכונים ללא גלוטן במייל

דילוג לתוכן